Arbetsröttsportalen
 
 
Startsida Sök på portalen Sök i nordiska rättsdatabaser
           
 
Logga in här  Ändra lösenord  Anslut dig till Arbetsrättsportalen   
 
 

 

Arbetsrättsliga villkor i offentliga kontrakt: Vad är möjligt och vad är lämpligt?

Sammanfattning
I vilken utsträckning är det möjligt – det vill säga tillåtet enligt upphandlingslagstiftningen och förenligt med EU-rätten – att kräva att leverantörer tillämpar kollektivavtalsenliga villkor för sina anställda när de utför offentliga kontrakt? Frågan har varit högaktuell i Sverige på sistone och sysselsatt forskare, utredare, myndigheter och juridikstuderande. En ny bit i pusslet med att klargöra rättsläget lades med EU-domstolens dom RegioPost.

Läs hela artikeln
Arbetsrättsliga villkor i offentliga kontrakt: Vad är möjligt och vad är lämpligt?

Texten har även publicerats i:
Upphandlingsrättslig tidskrift 2016 nr 1

Tillbaka

Skriv ut sidan
 
Publicerad av
Kerstin Ahlberg
 
Publicerad här den
2017-01-20
 
 
  Om Arbetsrättsportalen | Redaktör | Om cookies | © Institutet för social civilrätt