Ny EU-agenda för de sociala frågorna? Förslag om nya utstationeringsregler och ”pelare” för sociala rättigheter.

Seminarium den 7 april 2016.

Seminarieserien Arbetsrätten i EU-perspektiv inbjuder till seminarium

Ny EU-agenda för de sociala frågorna? Förslag om nya utstationerings-regler och ”pelare” för sociala rättigheter.

Tid: Torsdagen den 7 april kl. 15.00 – 17.00
Plats: Bergsmannen, Aula Magna, Stockholms universitet.
Lokalen ligger 4 - 5 minuters gångväg från T-banestation Universitetet.

Inledare: Kanslirådet Susanna Ribrant, Arbetsmarknadsdepartementet.
Dr Erik Sjödin, Institutet för social forskning, Stockholms universitet,
Kerstin Ahlberg, föreståndare, Institutet för social civilrätt och Åsa Ehinger Berling, internationell sekreterare, Saco, Sverker Rudeberg, Expert, Svenskt Näringsliv

Europeiska kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker säger sig vilja fokusera mer på sociala frågor efter den ekonomiska krisen. Nyligen pre-senterade kommissionen två initiativ i den riktningen. Det ena är ett högst konkret förslag till ändringar i utstationeringsdirektivet med det uttalade syftet att samma lön ska betalas för samma arbete på samma plats. Det andra är ett första utkast till vad som på EU-språk kallas en europeisk ”pelare” för sociala rättigheter. Vad ligger bakom denna dunkla formuler-ing? Och kan de föreslagna ändringarna i direktivet förverkliga målet att utstationerade arbetstagare inte längre ska särbehandlas? Vid seminariet presenterar Susanna Ribrant förslaget om nya utstationeringsregler, och Erik Sjödin kommenterar det från rättsliga utgångspunkter. Kerstin Ahlberg sammanfattar innehållet i meddelandet om en social pelare och Åsa Ehinger Berling och Sverker Rudeberg resonerar om vad som står mellan raderna.

Seminarierna är öppna för alla. Det kostar inget att delta och ingen föranmälan krävs

Karta

2016-03-21