Stärkt meddelarskydd föreslås för privatanställda

Den svenska regeringen föreslår i en lagrådsremiss att anställda i privat bedriven men offentligt finansierad skola, vård och omsorg ska få ett stärkt meddelarskydd. Skyddet ska motsvara det skydd som offentliganställda har vad gäller att lämna uppgifter för publicering i till exempel radio och tidningar.

I lagrådsremissen föreslås att anställda, men också uppdragstagare, inom skola, vård och omsorg, som till någon del är offentligt finansierad, ska ha motsvarande rätt som offentligt anställda att lämna uppgifter om verksamheten för publicering i medier som omfattas av tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.

Den som bedriver verksamheten förbjuds dessutom att efterforska vem som har utnyttjat sin meddelarfrihet eller medverkat till en grundlagsskyddad framställning och får inte heller utsätta den om utnyttjat sin meddelarfrihet för repressalier på grund av detta.

Skyddet begränsas av de regler om tystnadsplikt som finns på respektive område och medför ingen rätt att lämna ut handlingar. Den föreslagna lagen innehåller bestämmelser om straff för den som ingriper eller efterforskar i strid med lagen.

Lagen föreslås träda i kraft 1 april 2017.

Länk
Lagrådsremiss