Uber, crowdwork och Europeiska kommissionens agenda

– en arbetsrättslig utmaning?
tisdagen den 29 november kl 15.00 – 17.00

Plats: Rum Spelbomskan, Aula Magna, Stockholms universitet. Aula Magna ligger 4 – 5 minuters gångväg från T-banestation Universitetet. En karta över campus bifogas.

Inledare: Alexis Huldén, doktorand vid Helsingfors universitet

Delningsekonomin och så kallat crowdwork har utmanat de traditionella föreställningarna om gränsdragningen mellan arbete i ett anställningsförhållande och annat arbete. Både nationella och övernationella myndigheter har stundom framstått som överrumplade av expansionen av tjänster som Uber och Mechanical Turk, och rättsläget är för till fället oklart och omstritt.

Den 2 juni 2016 gav Europeiska kommissionen ut ett meddelande om en ”europeisk agenda för delningsekonomin”, KOM(2016) 356, med policyråd till medlemsstaterna och resonemang kring fenomenets natur och dess förhållande till arbetsrätten. Vad anser Kommissionen om crowdwork och hur förhåller sig kommissionens agenda för delningsekonomin till det pågående arbetet med den europeiska pelaren för sociala rättigheter?

Under seminariet åskådliggörs den arbetsrättsliga problematiken med hjälp av en fallstudie av tjänsten Uber och den färska domen i målet Asalam, Farrar & others v. Uber från en engelsk Employment Tribunal. Därefter följer en kritisk genomgång av Europeiska kommissionens meddelande om delningsekonomin.

Välkomna!

2016-11-08