Anställningsskydd och ekonomiska friheter: Hur stort svängrum har medlemsstaterna?

Torsdagen den 16 februari kl 15.00 – 17.00, Spelbomskan, Aula Magna, Stockholms universitet.

Direktivet om kollektiva uppsägningar (98/59/EG) tillåter uttryckligen medlemsstaterna att ha regler som är gynnsammare för arbetstagarna. I ett avgörande härom året (Alemo-Herron m.fl) slog dock EU-domstolen fast att medlemsstaternas handlingsutrymme begränsas genom skyddet för näringsfriheten i EU:s stadga om grundläggande rättigheter. Den 21 december 2016 avgjorde domstolen ett nytt mål, AGET Iraklis, om avvägningen mellan etableringsfriheten och näringsfriheten å ena sidan och skyddet för arbetstagarna å den andra. Där nyanserar domstolen, i stark kontrast till generaladvokatens förslag till dom, innebörden av det äldre avgörandet.

Vid seminariet analyserar Erik Sjödin och Joakim Nergelius domen från arbetsrättsliga och konstitutionella utgångspunkter.

2017-01-30