Arbetsröttsportalen
 
 
Startsida Sök på portalen Sök i nordiska rättsdatabaser
           
 
Logga in här  Ändra lösenord  Anslut dig till Arbetsrättsportalen   
 
 

 

Modifierat förslag till upphandlingsregler

Sverige: I november 2016 avslog riksdagen de delar av förslaget till nya upphandlingsregler som hade att göra med krav på vissa arbetsrättsliga villkor. Regeringen uppmanades att återkomma med ett nytt förslag om ett sådant ansågs nödvändigt för ett korrekt genomförande av upphandlingsdirektiven. Detta förslag lades fram idag.

Under hösten 2016 lade den svenska regeringen fram ett förslag till nya upphandlingsregler (prop 2015/16:195). Riksdagen godkände förslagen förutom de delar som avsåg en skyldighet för upphandlande myndigheter och enheter att ställa särskilda arbetsrättsliga villkor Riksdagen avslog därmed förslagen till genomförande av artiklarna 18.2 och 71.1 i LOU-direktivet, artiklarna 36.2 och 88.1 i LUF-direktivet samt artiklarna 30.3 och 42.1 i LUK-direktivet. Riksdagen tillkännagav att om regeringen ansåg att det fanns behov av ytterligare lagstiftning för att genomföra upphandlingsdirektiven så skulle den återkomma med ett nytt förslag. Det är detta förslag som ny presenteras i propositionen Arbetsrättsliga villkor vid upphandling (prop 2016/17:163).

I propositionen föreslås bestämmelser som innebär att upphandlande myndigheter och enheter i upphandlingar ska ställa villkor avseende lön, semester och arbetstid, om det är behövligt och de går att fastställa. De villkor som leverantören minst ska uppfylla ska anges enligt den lägsta nivå som följer av ett centralt kollektivavtal som tillämpas i hela Sverige. Villkoren får dock inte anges till en lägre nivå än vad som följer av lag. Innan villkoren bestäms, ska berörda centrala arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer haft tillfälle att yttra sig.

När svensk rätt inte är tillämplig ska villkoren ställas enligt ILO:s kärnkonventioner. Därutöver får de ställas enligt de arbetsrättsliga bestämmelser som gäller där arbetet utförs.

Bestämmelserna ska, till skillnad från förslagen i den förra propositionen, endast tillämpas för direktivstyrda upphandlingar, dvs. främst upphandlingar vars värden uppgår till minst gällande tröskelvärden.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juni 2017.

Länk
Prop 2016/17:163

Tillbaka

Skriv ut sidan
 
Publicerad av
Caroline Johansson
 
Publicerad här den
2017-03-21
 
 
  Om Arbetsrättsportalen | Redaktör | Om cookies | © Institutet för social civilrätt