Religionsfrihet och religiösa uttryck på jobbet: Hur mycket kan arbetsgivaren bestämma?

Jur dr Kavot Zillén, Stockholms Universitet

Torsdagen den 27 april kl 15.00 – 17.00, Högbomssalen, Geovetenskapens hus (U), Stockholms universitet

Är det otillåten diskriminering om en barnmorska nekas anställning för att hon av religiösa skäl inte vill utföra aborter? Och vilka möjligheter har en arbetsgivare att förbjuda religiösa uttryck på arbetsplatsen? När Arbetsdomstolen inom kort meddelar dom i målet Ellinor Grimmark mot Region Jönköping får vi (kanske?) ett svar på den första frågan. Den andra frågan besvarades nyligen i två domar från EU-domstolen. Jur dr Kavot Zillén, som förra året disputerade på en avhandling om Hälso- och sjukvårdspersonalens religions- och samvetsfrihet, analyserar vad de tre domarna innebär för arbetstagares religions- och samvetsfrihet och var gränserna går för arbetsgivarens bestämmanderätt.

Seminarieinbjudan

2017-04-19