Seminarieserien Arbetsrätten i EU-perspektiv

Hur samspelar arbetsrätt, skatterätt och socialförsäkringsrätt vid gränsöverskridande arbete?

Tid:
Onsdagen den 11 september kl 15.00 – 17.00

Plats:
Rum Bergsmannen, Aula Magna, Stockholms universitet. Lokalen ligger 4 – 5 minuters gångväg från T-banestation Universitetet.

Inledare:
Författarna till boken ”Likabehandlingsprincipens olika ansikten”

Kommentatorer:
Professor Birgitta Nyström, Lunds universitet
Docent Jaan Paju, Stockholms universitet
Adjunkt Mattias Appelberg, Stockholms universitet

I boken ”Likabehandlingsprincipens olika ansikten” undersöker Kerstin Ahlberg, Katia Cejie, Thomas Erhag och Petra Herzfeld Olsson hur arbetsrätt, skatterätt och socialförsäkringsrätt samspelar i förhållande till personer som kommer till Sverige med stöd av den fria rörligheten för att tillfälligt utföra arbete, antingen som direkt anställda av en svensk arbetsgivare, som utstationerade av ett utländskt företag eller som egenföretagare. Undersökningen utgår från att de kommer från Polen, Tyskland eller Lettland, och att arbetet utförs på en byggarbetsplats i Stockholm.

Författarna analyserar de principer som styr lagval och andra vägval som påverkar inkomster och kostnader inom vart och ett av de tre rättsområdena. Fokus ligger på de regler som avgör vad den som utför arbetet får för nettoinkomst och vad den som köper tjänsten får betala för att få det gjort.

Vid seminariet presenterar författarna sina slutsatser och experter på arbetsrätt, skatterätt respektive socialförsäkringsrätt kommenterar.

Seminariet är öppet för alla. Det kostar inget att delta och ingen föranmälan krävs.

Anna Mohlin

2019-08-26