Seminarieserien Arbetsrätten i EU-perspektiv

Utnyttjande av arbetskraft på svensk arbetsmarknad:
Varför fungerar inte rätten som det var tänkt och vad kan göras för att förbättra rättens genomslag?

Utnyttjande av arbetskraft på svensk arbetsmarknad:

Tid:
Tisdagen den 12 maj kl. 15.00 – 17.00

Plats:
Seminariet hålls på webben via Zoom. För att delta behöver du registrera dig på https://stockholmuniversity.zoom.us/webinar/register/WN_DmK0eprkRLeblmnvw8w6LA
När du har gjort det får du en bekräftelse med närmare instruktioner.

Inledare:
Forskarna Kerstin Ahlberg, Niklas Bruun, Petra Herzfeld Olsson och Erik Sjödin, Stockholms universitet

Kommentatorer:
Samuel Engblom, samhällspolitisk chef, TCO
Tomas Dahlquist, myndighetssamordnare, Arbetsmiljöverket

Vissa arbetstagare på den svenska arbetsmarknaden får inte tillgång till de villkor som följer av arbetsrättslig lagstiftning och kollektivavtal. I en samling artiklar som snart publiceras i Juridisk Tidskrift belyser och diskuterar fyra arbetsrättsforskare de rättsliga mekanismer som är tänkta att motverka exploatering och utnyttjande på svensk arbetsmarknad.

Artiklarna, som presenteras vid seminariet, visar att arbetsrätten i dag samspelar med förvaltningsrätt och straffrätt. Gränsdragningen mellan olika rättsområden grumlas och ansvaret för att motverka undermåliga arbetsvillkor delas av olika aktörer. Arbetsmarknadens parter bär traditionellt ett stort ansvar för att det ska vara ordning och reda på svensk arbetsmarknad. Men också myndigheter spelar en viktig roll.

Arbetsmiljöverket har samordningsansvaret för myndigheternas arbete med att motverka osund konkurrens på svensk arbetsmarknad. Hur arbetar dessa aktörer för att motverka utnyttjande på arbetsmarknaden? Vad kan göras ytterligare och av vem för att främja sunda villkor?

Seminariet är öppet för alla. Det kostar inget att delta.

Nina Karlström

2020-04-30