EU-regler om skydd för visselblåsare – vad innebär kommissionens förslag?

Inbjudan

Måndag 14 maj kl 15.00 – 17.00, Bergsmannen, Aula Magna, Stockholms universitet.
Inledare: Departementssekreteraren Per Larsson, Arbetsmarknadsdepartementet
Docent Susanne Fransson, Göteborgs universitet
Kommentatorer: Chefsjuristen Lise Donovan, TCO
Göran Söderlöf, Senior arbetsrättsjurist SKL

Den 23 april lade Europeiska kommissionen fram ett förslag till direktiv om skydd för personer som rapporterar om brott mot EU-rätten. Både privata och offentliga arbetsgivare ska bli skyldiga att ha interna procedurer för att anställda och andra som har med verksamheten att göra ska kunna rapportera om oegentligheter, och medlemsstaterna ska inrätta oberoende myndighetsorgan dit de kan vända sig om det inte hjälper att slå larm internt. För att omfattas av direktivets skydd måste visselblåsaren enligt huvudregeln ta upp problemet internt innan han eller hon går vidare till myndigheterna. Om inte heller det fungerar ska visselblåsaren kunna göra informationen tillgänglig för allmänheten, t.ex. via massmedier. Alla former av repressalier mot den som har rapporterat på det sätt som direktivet förutsätter ska vara förbjudna. Inledare och kommentatorer vid seminariet kommer att presentera och analysera direktivförslaget.

2018-04-26