EU & arbetsrätt 1 2002


 

Dansk avreglering med förhinder

En avreglering på arbetsmiljöområdet står högt på dagordningen för den borgerliga regering som tillträdde i Danmark i november förra året. Redan i februari lade den fram ett lagförslag för att upphäva en rad regler som införts av den tidigare regeringen. På en punkt tvingades den dock att backa sedan EG-domstolen dömt Tyskland – inte Danmark – för fördragsbrott (mål nr C-5/00, dom den 7 februari).

Det mest kontroversiella förslaget är att företag med färre än tio anställda inte längre skall vara tvungna att ha någon formell arbetsmiljöorganisation. Idag måste arbetsgivaren inrätta en sådan redan när företaget har fem anställda. Arbetsmiljöarbetet skall i stället skötas genom ”personlig kontakt”. Det innebär bl a att arbetstagarrepresentanter och arbetsgivare i dessa företag inte behöver ha någon utbildning i arbetsmiljöfrågor.

En annan ”återställare” innebär att utbyggnaden av företagshälsovården till hela arbetsmarknaden skjuts upp, i första hand ett år, men i realiteten på obestämd tid, fruktar LO.

Regeringen ville också undanta företag med färre än tio anställda från arbetsmiljölagens krav på att upprätta skriftliga riskvärderingar. Planerna korsades av en dom i EG-domstolen strax innan förslaget lades fram. Då dömdes nämligen Tyskland för fördragsbrott, eftersom tysk rätt innebar att företag med upp till tio anställda inte nödvändigtvis behövde ha en skriftlig riskvärdering. Det strider mot ramdirektivet om säkerhet och hälsa i arbetet.

Regeringen hoppas att arbetsmiljöfrågor i framtiden mer än nu skall regleras i kollektivavtal. Enligt det aktuella förslaget skall arbetsmarknadens parter kunna sluta avtal om att själva ta över tillsynen över att lagens föreskrifter om mobbning och sexuella trakasserier efterlevs. Det förslaget hade dock förberetts redan under den tidigare regeringen.

Kerstin Ahlberg


Arbetslivsinstitutet Eu & arbetsrätt

Institutet för social civilrätt | Webbredaktör