EU & arbetsrätt 3 2002


 

”Svenska stridsåtgärder bör prövas enligt dansk lag”

Danmarks och Sveriges regeringar är, inte helt oväntat, på rakt motsatt kurs i frågan om i vilket land målet om svenska SEKO Sjöfolks stridsåtgärder mot det danskflaggade fraktfartyget Tor Caledonia skall avgöras (se EU & arbetsrätt 3/01 sid 4).

Tvisten uppstod när svenska fackförbund våren 2001 varslade om blockad för att förmå rederiet att teckna kollektivavtal för det polska manskapet. Rederiet drog saken inför den danska Arbejdsretten och yrkade att stridsåtgärderna skulle förklaras olagliga. Blockaden kom därför aldrig till stånd. De fackliga organisationerna yrkade i första hand att Arbejdsretten skulle avvisa talan med hänvisning till Brysselkonventionens huvudregel, enligt vilken tvister skall avgöras i det land där svaranden har sin hemvist, i detta fall Sverige.

Rederiet hänvisade emellertid till konventionens artikel 5.3, som säger att talan om utomobligatoriskt skadeståndsansvar kan väckas på den ort där skadan inträffade.

Arbejdsretten beslöt att fråga EGdomstolen hur konventionen skulle tolkas. Rederiet hade då fortfarande inte väckt någon talan om skadestånd. Det skedde först i juni 2002.

Båda ländernas regeringar har yttrat sig i målet inför EG-domstolen. Sveriges regering hävdar att det är Brysselkonventionens huvudregel som gäller, eftersom det handlar om en fastställelsetalan. Som undantagsregel skall artikel 5.3 tolkas restriktivt. Det gäller även om det leder till att olika delar av en tvist prövas i olika länder, menar regeringen.

Tvärtom, hävdar Danmarks regering. Det är ett av skälen för att även talan om fastställelse skall prövas i Arbejdsretten.

Men den danska regeringen nöjer sig inte med att argumentera i frågan om var tvisten skall avgöras. Även om målet inför EG-domstolen enbart rör forumfrågan, kan denna inte skiljas från frågan om vilket lands lag som skall tilllämpas, hävdar regeringen. Avgörs saken i Sverige kan det hända att den prövas enligt den s k lex Britannia. Avgörs den i Danmark kommer den däremot sannolikt att prövas enligt den danska lagen om internationellt skeppsregister, vilket enligt den danska regeringens uppfattning är mycket viktigt.

Det är just det som de svenska fackliga organisationerna fruktar.

Kerstin Ahlberg


Arbetslivsinstitutet Eu & arbetsrätt

Institutet för social civilrätt | Webbredaktör