|  
		
       
 EU & arbetsrätt 2 2004 
 Danmark: Heltidsjobb och lön enligt kollektivavtal villkor för arbets- och uppehållstillstånd EUs utvidgning har orsakat en omfattande debatt i Danmark om hur många arbetstagare som kommer att komma från de nya medlemsstaterna, och vilken press detta skulle kunna innebära på de danska sociala förmånerna. När det gäller invandringen har man beräknat att siffran sannolikt kommer att ligga mellan 2 000 och 4 500 arbetstagare om året. Men det är naturligtvis en uppskattning och bl a fackföreningsföreträdare har påpekat att siffran kan bli mycket högre. När det gäller de sociala förmånerna 
        har en arbetsgrupp inom regeringskansliet kommit fram till att det skulle 
        kunna uppstå en oavsedd användning av dessa särskilt 
        på tre områden . Det gäller 1) kontantstödet, där 
        status som arbetstagare ger rätt till kontantstöd om man inte 
        fullt ut kan försörja sig själv, 2) föräldrapenningen 
        som skulle kunna tas med ut ur landet och 3) dagpenning vid sjukdom, barnafödande 
        och adoption, där man efter en kort tids arbete i landet skulle kunna 
        kvalificera sig för bidrag och ta det med sig ut ur landet. Detta ledde till en bred politisk överenskommelse, 
        som principiellt gav medborgare i de nya medlemsländerna rätt 
        att söka arbete i Danmark från den 1 maj 2004. De fick dock 
        inte rätt till sociala förmåner under den tid som de söker 
        arbete. När de får arbete skall de till skillnad från 
        andra EU-medborgare ha ett särskilt uppehålls- och arbetstillstånd, 
        som beviljas enbart om de har fått ett heltidsarbete med villkor 
        som motsvarar dem som gäller på den danska arbetsmarknaden. 
        Det betyder inga deltidsanställningar och det betyder att ansökan 
        om arbetstillstånd kan avslås om lönen är för 
        låg i förhållande till kollektivavtalen. Nyanlända får inte rätt till arbetslöshetsersättning. 
        Om de inte lyckas få arbete eller blir uppsagda förlorar de 
        sitt uppehållstillstånd, men kan i vissa fall få hjälp 
        till hemresan. Även om alla villkor är uppfyllda för den 
        inresande kan regeringen för en viss tid stänga av tillströmningen 
        av arbetskraft från de nya EU-länderna i bestämda branscher 
        eller regioner om tillgången blir så stor att det skadar danska 
        arbetstagares möjligheter att få arbete. Även möjligheterna 
        att få sjukpenning och föräldrapenning begränsades. Överenskommelsen genomfördes med ett 
        så kallad lagpaket. De enda partier i Folketinget som inte röstade 
        för var Dansk Folkeparti och det vänsterinriktade Enhedslisten. 
        Arbetsmarknadens parter var nöjda med uppgörelsen. Dansk Arbejdsgiverforenings 
        verkställande direktör betonade att överenskommelsen gör 
        det möjligt att dra nytta av kompetensen hos arbetskraften i de nya 
        EU-länderna. LOs ordförande var nöjd med att utvidgningen 
        inte kommer att innebära en försämring av arbetsvillkoren. Men överenskommelsen har också mött 
        kritik: Strängt taget innebär den att en polsk arbetare kan 
        betala skatt i Danmark i nära sju år, bara för att få 
        hjälp med en färjebiljett hem när och om han blir arbetslös. 
        Enhedslisten påpekade att när ett uppsägningsbesked i 
        realiteten är en spark ut ur landet motverkar avtalet syftet att 
        trygga ordnade löne- och arbetsvillkor i Danmark  löntagare 
        från de nya medlemsländerna blir beroende av arbetsgivarnas 
        välvilja.  | 
  
|  
       
  |