EU & arbetsrätt 1 2005


 

Medlemsstater vill inte genomföra europeiskt avtal om tågarbetstider

Flera medlemsstater motsätter sig det förslag till direktiv som går ut på att genomföra avtalet om arbetstider i internationell tågtrafik. Avtalet slöts 2004 mellan Europeiska Järnvägsgemenskapen (CER) och Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF).

På deras begäran har kommissionen lagt fram ett förslag till direktiv som skall göra avtalet bindande i medlemsstaterna. Som vanligt i sådana här fall innehåller själva direktivet bara ett fåtal artiklar som säger hur avtalet skall genomföras. De materiella bestämmelserna finns i avtalet, som är en bilaga till direktivet. Vitsen med det är att markera att avtalet är en balanserad kompromiss, som ingen utomstående kan ändra utan att balansen rubbas.

Det vill dock flera medlemsstater göra. Särskilt ogillar de den regel som innebär att arbetstagaren skall få sova hemma minst varannan natt. Kommissionen understryker dock att den kommer att dra tillbaks hela direktivförslaget om ministerrådet försöker ändra avtalet. De missnöjda hävdar också att CER inte är representativ för alla arbetsgivare, vilket är en förutsättning för att avtalet skall kunna göras bindande genom ett direktiv.

Det tycks dock finnas en tillräcklig majoritet i rådet för att anta direktivet. Möjligen får vi senare se en parallell till det mål i EUs förstainstansrätt (T-135/96) där en organisation för små och medelstora företag, UEAPME, förgäves försökte få föräldraledighetsdirektivet ogiltigförklarat med motiveringen att arbetsgivarorganisationen Unice inte var tillräckligt representativ.


KOM(2005) 32 slutlig


Arbetslivsinstitutet Eu & arbetsrätt

Institutet för social civilrätt | Webbredaktör