EU & arbetsrätt 2 2005


 

Likabehandlingsdirektiven genomförda i grannländerna
Sverige kommer inte att hinna i tid

Strax före nyår 2004 blev diskriminering på grund av ålder eller handikapp förbjuden i dansk lag. Därmed hade Danmark genomfört de sista lagändringar som de två likabehandlingsdirektiven från år 2000 krävde.

Som EU & arbetsrätt tidigare rapporterat (se nr 2/2003) röstade Folketinget ned ett första förslag till lag som skulle genomföra de arbetslivsrelaterade delarna av det ”etniska” likabehandlingsdirektivet (2000/43).

Detta kunde därmed inte genomföras inom den tid som direktivet angav. Även genomförandet av det allmänna likabehandlingsdirektivet (2000/78) blev några månader försenat, utom när det gäller diskrimineringsgrunderna ålder och funktionshinder, för vilka genomförandefristen ännu inte har gått ut.

Danmark har sedan 1996 haft en lag som förbjuder diskriminering i arbetslivet på grund av ras, hudfärg, religion, politisk åskådning, sexuell läggning och nationellt, socialt eller etniskt ursprung. Det två likabehandlingsdirektiven från år 2000 är primärt genomförda i denna lag.

Lagen ändrades två gånger under förra året. Den 15 april 2004 infördes de nya definitionerna av begreppet diskriminering (direkt och indirekt diskriminering, trakasserier och föreskrift att diskriminera) i dansk lag och Institutet för Mänskliga Rättigheter fick kompetens att – utöver att behandla klagomål om diskriminering utanför arbetslivet enligt lagen om etnisk likabehandling (lag nr 374 av 28.5.2003) – också behandla klagomål om diskriminering i arbetslivet. Den 28 december 2004 infördes även ålder och handikapp som skyddskriterier i diskrimineringslagen.

Lagen innehöll före genomförandet av de båda direktiven ingen egentlig definition av begreppet diskriminering. Numer återger den danska diskrimineringslagen nästan ordagrant direktivens definitioner.

Bestämmelser i individuella avtal och kollektivavtal och i verksamheters interna regler etc som strider mot diskrimineringsförbudet är ogiltiga. Detta gäller också bestämmelser i stadgar och liknande för självständiga yrken och för arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer. Oberoende av detta är det tillåtet att behålla gällande åldersgränser som är fastställda i kollektivavtal, förutsatt att åldersgränserna är sakligt motiverade av ett legitimt syfte inom de ramar som dansk rätt ställer upp, och att de är ändamålsenliga och nödvändiga för att uppnå detta syfte.

Diskrimineringsförbudet hindrar inte heller bestämmelser i individuella avtal eller kollektivavtal om att anställningsförhållandet skall upphöra när arbetstagaren fyller 65 år. Denna bestämmelse går sannolikt längre i att godta särbehandling på grund av ålder än det underliggande direktivet tillåter.

Som ett led i genomförandet av det allmänna likabehandlingsdirektivet togs även den tidigare 18-årsgränsen i funktionærlovens 2b§ för skydd mot uppsägning utan saklig grund bort.


Arbetslivsinstitutet Eu & arbetsrätt

Institutet för social civilrätt | Webbredaktör