EU & arbetsrätt 4 2005


 

Vikinglinjen och Sjömans-Unionen gör upp om Rosella – men rättsprocesserna fortsätter

Vikinglinjen avstår från att flagga ut M/S Rosella. I gengäld går Finlands Sjömans-Union med på vissa undantag från det gällande kollektivavtalet. Det är innebörden av en överenskommelse som de ingick någon vecka efter att besvärsinstansen Court of Appeal i London beslutat att upphäva den dom som bland annat innefattade förbud mot fackliga påtryckningsåtgärder i samband med den planerade utflaggningen.

Vikinglinjen (Viking Line ABP) avstår alltså tillsvidare från att flagga ut M/S Rosella. I gengäld har parterna kommit överens om att ändra det s.k. passagerarfartygsavtalet, så att vissa förmåner som naturaförmåner, betjäningsarvoden och semesterpenning, inte utges till arbetstagare som nyanställs efter att avtalet ingåtts. Avtalet är i kraft till 29 februari 2008. I offentligheten har det hävdats att avtalet gör det möjligt att spara in ca 10 procent på lönekostnaderna för personalen på M/S Rosella.

Avtalet innehåller ingen som helst hänvisning till de pågående rättsprocesserna i London och Helsingfors (se EU & arbetsrätt nr 3/2005). Det innebär alltså att processen i London kan väntas löpa vidare åtminstone tills det står klart hur EG-domstolen bedömer de principfrågor som förelagts den (se artikeln i detta nummer).

I Helsingfors har Vikinglinjen velat få fastslaget att domslutet från den engelska underrätten är verkställbart i Finland enligt den så kallade Brysselförordningen (44/2001). Målet handläggs för närvarande av Helsingfors hovrätt efter besvär från Sjömans-Unionen. Eftersom någon verkställbar dom inte längre finns kan man förvänta sig att den processen avvecklas i relativt snabb takt. För närvarande pågår skriftväxling mellan parterna.


Arbetslivsinstitutet Eu & arbetsrätt

Institutet för social civilrätt | Webbredaktör