EU & arbetsrätt 2 2007


 

Avtal på väg om bättre Fritt fram ratificera arbetsvillkor till sjöss?

Det verkar som om det skulle kunna bli ett avtal mellan Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF) och Europeiska redareföreningen grundat på 2006 års ILO-konvention om arbete till sjöss (se EU & arbetsrätt nr 4 /2006 sid 1). Det tror i varje fall de svenska organisationer som deltar i förhandlingarna, dvs. Facket för service och kommunikation (SEKO) och Svenska redareföreningen. Förhandlingarna inleddes förhållandevis sent efter att de nio månader som fördraget ger parterna hade börjat löpa, men kommissionen har gett dem utsträckt tid till årsskiftet 2007/2008 för att få avtalet i hamn.

Enligt Tomas Abrahamsson, vice ordförande i SEKO och ordförande i den EU-kommitté på sjöfartsområdet där förhandlingarna äger rum, är det främst en del juridiska problem i mötet mellan EU-rätt och ILO-regler som parterna nu förhandlar om. De mer substantiella reglerna är man i huvudsak överens om. Den konkreta fråga som just nu stöts och blöts mest är den om vilka delar i konventionen som eventuellt ligger utanför gemenskapens kompetens, och vilka delar som parterna kan skriva avtal om. En annan fråga är vad som täcks av andra EU-regleringar. Eftersom tanken är att avtalet ska göras bindande genom ett direktiv och ministerrådet bara kan anta eller förkasta ett avtal i dess helhet, är det enligt Tomas Abrahamsson av största vikt att inget blir fel. Ännu ett problem som måste lösas ligger i "växlingen" mellan en trepartskonvention (stat, fack och arbetsgivare) och ett tvåpartsavtal (fack och arbetsgivare). En ILO-konvention rekommenderar stater att vidta åtgärder. Frågan är om fack och arbetsgivare kan göra detsamma.

De förbättringar för sjöfolket som det eventuella avtalet ska innehålla grundar sig alltså på konventionen om arbete till sjöss som Internationella arbetsorganisationen antog i februari 2006. Konventionen innehåller arbetsrättsliga regler för fartyg med en bruttodräktighet på minst 500 registerton som går i internationell trafik eller mellan utländska hamnar. Reglerna handlar bland annat om hälsa, utbildning, minimiålder, anställningsskydd, arbetstider, löneskydd, ledighet och rätt till skadestånd vid förlisning.


Arbetslivsinstitutet Eu & arbetsrätt

Institutet för social civilrätt | Webbredaktör