EU & arbetsrätt 1 2008


 

Förlikning avvärjde maratonprocess Svensk flagga i stället för estnisk för Vikings nya fartyg

Den 3 mars, fyra dagar innan den engelska Court of Appeal skulle återuppta målet mellan Viking Line och Finlands Sjömansunion/Internationella Transportarbetarefederationen (FSU/ITF), förlikades parterna. Förlikningen innebär att alla rättsprocesser med anknytning till tvisten lagts ned. I övrigt är förlikningens innehåll konfidentiellt, men enligt ett pressmeddelande från rederiet påverkar "de transaktioner som ansluter sig till denna överenskommelse" inte Viking Lines resultat negativt och är inte ägnade att väsentligt påverka värdet av aktierna i rederiet.

EG-domstolens förhandsavgörande i målet kom den 11 december förra året (se EU & arbetsrätt nr 4/2007 sid 7). Domen tycktes förutsätta en vidare utredning av fakta i målet, vilket skulle ha inneburit att det måste återremitteras till underinstansen, Commercial Court, innan rättsfrågorna kunde avgöras i den högre instansen. Parterna kunde alltså se fram emot en maratonprocess. Samtidigt kunde ingen av dem räkna med att vinna särskilt mycket på att förlänga tvisten.

För Viking Lines del var det krav som låg till grund för hela rättegången överspelat. Rederiet hade nämligen beslutat att ta fartyget Rosella, vars tilltänkta utflaggning till Estland var upphov till tvisten, ur trafik och ersätta den med ett nytt fartyg som i stället ska segla under svensk flagg.

För ITF:s och Sjömansunionens del kunde utgången av en process där en engelsk domstol skulle tillämpa finsk rätt te sig minst sagt oförutsägbar.

Därför är det kanske inte förvånande att parterna förlikades.

Det har antytts att rederiets skäl för att välja svensk flagg för det nya fartyget Viking XPRS skulle vara att svenska SEKO Sjöfolks kollektivavtal är billigare för arbetsgivarna än FSU:s. Den förklaringen håller knappast, menar SEKO:s vice ordförande Tomas Abrahamsson.

- Om det stämde skulle väl hela deras flotta ha varit svenskflaggad för länge sedan. Även om det nya fartyget blir svenskt så går de flesta fortfarande under finsk flagg, säger Tomas Abrahamsson.

- Våra kollektivavtal har en annan konstruktion än de finska, men kostnaderna är i stort sett desamma. Det svenska statsstödet till sjöfarten är fördelaktigare för arbetsgivarna, men det är marginellt. Ett viktigare skäl för att välja svensk flagg är att det bara är då som man får sälja snus enligt EU:s regler.

Fast på rutten Helsingfors - Tallinn är kanske inte heller det avgörande. I det här fallet är det främst andra orsaker än ekonomiska, tror Tomas Abrahamsson.


Arbetslivsinstitutet Eu & arbetsrätt

Institutet för social civilrätt | Webbredaktör