EU & arbetsrätt 3 2017


Trots allt: Svenska myndigheter ska kräva kollektivavtalsenliga villkor vid upphandling

I november 2016 röstade oppositionen ned den svenska regeringens förslag att det skulle bli obligatoriskt för stat och kommun att ställa upp arbetsrättsliga kontraktsvillkor vid offentlig upphandling (se EU & arbetsrätt 3–4/2016 s. 3). Knappt fyra månader senare hade regeringen arbetat om propositionen så att den kunde få majoritet i Riksdagen. Från den 1 juni är alltså upphandlande myndigheter i vissa fall skyldiga att kräva att deras leverantörer tillämpar kollektivavtalsenliga villkor när det gäller lön, semester och arbetstid för de arbetstagare som sysselsätts inom ramen för kontraktet.

En avgörande skillnad jämfört med det nedröstade förslaget är att obligatoriet enbart ska gälla vid direktivstyrda upphandlingar, dvs. där kontraktsvärdet beräknas uppgå minst till tröskelvärdena i EU:s upphandlingsdirektiv. Regeringen fick också backa från förslaget att det skulle vara obligatoriskt för leverantörerna att teckna kollektivavtalsbaserade försäkringar, som tjänstepension och arbetsskadeförsäkring.

Kerstin Ahlberg

Proposition 2016/17:163 Arbetsrättsliga villkor vid upphandling


Arbetslivsinstitutet Eu & arbetsrätt

Institutet för social civilrätt | Webbredaktör