EU & arbetsrätt 2 2018


 

NYA MÅL

Här beskrivs ytterst koncentrerat vad de senast inkomna målen i EU-domstolen handlar om. De fullständiga frågorna från nationella domstolar i mål om förhandsavgöranden och kommissionens yrkanden i mål om fördragsbrott kan man ta del av genom att klicka på målnumren i notiserna nedanför.

Offentlig upphandling
C-699/17, Allianz Vorsorgekasse AG mot Bundestheater-Holding GmbH, Burgtheater GmbH, Wiener Staatsoper GmbH, Volksoper Wien GmbH, ART for ART Theaterservice GmbH, fair-finance Vorsorgekasse AG
Är direktivet om offentlig upphandling (2014/24) och principerna om likabehandling, icke-diskriminering och öppenhet vid tilldelning av ett kontrakt tillämpliga när upphandlande myndigheter ingår avtal med yrkesanknutna försäkringskassor om förvaltning och betalning av avgifter med lönekaraktär, om avtalets ingående och därmed valet av försäkringskassa kräver att arbetstagarna eller deras ombud godkänner valet?

Verksamhetsöverlåtelse
C-167/18, Unión Insular de CC.OO. de Lanzarote mot Swissport Spain Aviation Services Lanzarote S.L.
Enligt ett kollektivavtal är en tjänsteleverantör skyldig att ta över anställningsavtalen för en huvuddel av den personal som tidigare tjänsteleverantör har avdelat för samma arbete. Är detta en verksamhetsöverlåtelse trots att det inte finns någon frivillighet i övergången?

Visstidsanställning
C-29/18, Cobra Servicios Auxiliares, S.A. mot FOGASA, José David Sánchez Iglesias och Incatema, S.L.

C-30/18, Cobra Servicios Auxiliares, S.A. mot José Ramón Fiuza Asorey och Incatema, S.L.

C-44/18, Cobra Servicios Auxiliares, S.A. mot FOGASA, Jesús Valiño López och Incatema, S.L.
Hindrar visstidsdirektivet (1999/70) en bestämmelse som föreskriver en lägre ersättning när en visstidsanställning avslutas än vid avslutande av jämförbara tillsvidareanställningar, när båda anställningarna avslutas av företagsekonomiska skäl?

C-72/18, Daniel Ustariz Aróstegui mot Departamento de Educación del Gobierno de Navarra
Hindrar visstidsdirektivet (1999/70) en bestämmelse enligt vilken ett visst lönetillägg inte kan beviljas visstidsanställda på grund av att detta lönetillägg utgör ersättning vid befordran och utveckling inom en yrkeskarriär som uteslutande är förbehållen ”ordinarie tjänstemän”?

C-103/18, Domingo Sánchez Ruiz mot Comunidad de Madrid (Servicio Madrileño de Salud)
Kan en situation som den som beskrivs i förevarande fall innebära missbruk genom förnyelse av på varandra följande anställningar och därmed vara en sådan situation som beskrivs i visstidsdirektivet (1999/70)?

Arbetstid
C-55/18, Federación de Servicios de Comisiones Obreras (CCOO) mot Deutsche
Bank SAE Har Spanien vidtagit nödvändiga åtgärder för att säkerställa effektiviteten av de begränsningar av arbetstidens längd och minsta dygns- och veckovila som föreskrivs i arbetstidsdirektivet (2003/88) för heltidsarbetande som inte uttryckligen har åtagit sig att arbeta övertid?

Åldersdiskriminering
C-154/18, Tomás Horgan, Claire Keegan mot Minister for Education & Skills, Minister for Finance, Minister for Public Expenditure & Reform, Ireland och Attorney General

Utgör det indirekt diskriminering på grund av ålder om en medlemsstat i egenskap av arbetsgivare inför lägre löneskalor för nyanställda lärare samtidigt som lönen för redan anställda lämnas oförändrad, när genomsnittsåldern för dem som är placerade på de lägre löneskalorna är lägre än genomsnittsåldern på de ursprungliga löneskalorna?

Kollektiva uppsägningar
C-57/18, AX mot BW

Innebär direktivet om kollektiva uppsägningar (98/59) att arbetstagare som hyrs ut av bemanningsföretag kan ingå i beräkningen av antalet arbetstagare som normalt sysselsätts på en arbetsplats? Vilka krav ska i så fall vara uppfyllda för att dessa ska ingå i beräkningen av antalet arbetstagare som normalt sysselsätts på en arbetsplats?


Arbetslivsinstitutet Eu & arbetsrätt

Institutet för social civilrätt | Webbredaktör