EU & arbetsrätt 1 2021


Kommissionen: Nya vägtransportregler orsakar för stora utsläpp

Två regler i det så kallade vägpaketet som antogs i somras kan komma att orsaka ökade utsläpp av koldioxid på 3,3 ton om året, plus 704 ton kväveoxid och 251 ton atmosfäriska partiklar. Det hävdar Europeiska kommissionen som nu har presenterat sina konsekvensanalyser av ett par bestämmelser som den bestämt motsatte sig när vägpaketet förhandlades fram (se EU & arbetsrätt 3–4/2020 s. 5 och s. 6). Enligt kommissionen går reglerna stick i stäv med EU:s klimat- och miljöpolitik. Därför kommer den nu att ta upp nya diskussioner med medlemsstaterna och Europaparlamentet.

Vägpaketet består av tre rättsakter som dels ska bidra till bättre arbetsvillkor för chaufförer som kör internationella transporter på väg, dels motverka social dumpning bland annat genom striktare regler om möjligheten att tillfälligt köra inrikestransporter i andra länder ändär transportföretaget är etablerat, s.k. cabotage.

På två punkter enades parlamentet och ministerrådet om strängare regler än kommissionen var beredd att acceptera. Den ena är regeln att lastbilarna ska återvända till etableringsstaten var åttonde vecka. Den andra är att medlemsstaterna får möjlighet att tillämpa reglerna om cabotage på den del av s.k. kombitransporter som går på väg. Båda reglerna kan leda till att det blir vanligare att fordonen får köra tomma tillbaka till hemlandet, med mer ”onödiga” utsläpp som följd.

Kommissionen deklarerade redan när vägpaketet antogs att den tänkte återkomma efter att ha utvärderat reglernas tänkbara konsekvenser för klimatet, miljön och den inre marknaden. Nu är utvärderingarna alltså klara och kommissionen tänker inte ge sig.

Kerstin Ahlberg


Arbetslivsinstitutet Eu & arbetsrätt

Institutet för social civilrätt | Webbredaktör