EU & arbetsrätt 4 2000
Vilket
utrymme finns för nationell reglering? Numera delar
Sverige sin normgivningsmakt med EUs institutioner och, när det gäller
arbetsrätten, även med arbetsmarknadsparterna. Det blir emellertid
allt svårare att urskilja specifika områden som kan hänföras
antingen till EUs eller till medlemsländernas kompetens. Det beror
bl a på att EUs verksamhetsområden hela tiden utökas
och att det därmed skapas alltfler kopplingar mellan olika rättsområden. För
att identifiera vilket handlingsutrymme medlemsstaterna har när de
reglerar arbetsrättsliga frågor och göra en strukturerad
analys av detta måste man för det första beakta deras
kompetensöverföringar till EU. Dessas innehåll kan utläsas
av kompetensbestämmelserna i Romfördraget,
t ex artikel 13 som ger rådet kompetens att vidta åtgärder
för att bekämpa diskriminering. För det andra måste
man beakta vad jag kallar förenlighetsförpliktelserna, d v s
medlemsstaternas skyldighet att garantera den nationella rättens
förenlighet med EG-rätten. Dessa begränsningar
har både en materiell och en formell sida. En analys av maktförhållandena
på ett visst rättsområde måste ta sin utgångspunkt
i de materiella gränserna för medlemsstaternas och EUs kompetens.
Gränserna för EUs kompetens följer i första hand av
det materiella tillämpningsområdet för Romfördragets
enskilda kompetensbestämmelser. På så sätt blir
det möjligt att urskilja de frågor som kan bli föremål
för EU-reglering och därmed i vilken mån det nationella
normgivningsutrymmet kan begränsas. Exempelvis artikel 137 räknar
upp ett antal arbetsrättsliga kompetensområden. Även
förpliktelserna kan identifieras utifrån denna materiella aspekt;
genom att fastställa EG-rättens, både fördragens
och de sekundära rättsakternas, materiella tilllämpningsområde
går det även att avgöra i vilken mån medlemsstaterna
kan anta arbetsrättsliga regler utan att bryta mot den. Den materiella
gränsdragningen försvåras av att integrationsprocessen
får effekter som påverkar maktfördelningen indirekt.
Sådana effekter kan uppstå när EU tilldelats kompetens
på ett sakområde och denna utnyttjas för att utfärda
regler som överskrider områdets materiella gränser. Ett
exempel är utstationeringsdirektivet,
som reglerar vilka arbets- och anställningsvillkor som skall tillämpas
för utstationerade arbetstagare. Det antogs med stöd av den
EU-kompetens som omfattar den fria rörligheten för tjänster
och etableringsfriheten. Också
förenlighetsförpliktelser kan orsaka indirekta fenomen. Eftersom
medlemsstaterna i princip är skyldiga att se till att all nationell
rätt är förenlig med EG-rätten, kan deras normgivningsutrymmen
begränsas även på andra materiella områden än
de som omfattas av EU-reglering. Den svenska lagstiftaren har t ex ansett
det nödvändigt med hänsyn till EUs
upphandlingsdirektiv att begränsa den fackliga vetorätten
i samband med offentlig upphandling. Något som framöver kan
förväntas få indirekta effekter är EMU, exempelvis
genom att indirekt påverka den nationella lönebildningen. Även
om det går att bestämma de materiella gränserna för
EUs och medlemsstaternas handlingsutrymmen, kan begränsningarna vara
mer eller mindre ingripande beroende på EG-rättsakternas form.
Romfördragets kompetensstadganden anger vilka former av rättsakter
som EU förfogar över. På arbetsrättens område
är minimidirektiv vanligast, vilka förutsätter att medlemsstaterna
behåller ett visst handlingsutrymme. Av artikel 137 följer
att detta är det enda regleringsinstrument som rådet kan använda
vid en tillämpning av artikeln, vilket innebär att denna specifika
kompetensöverföring endast är partiell. Det finns dock
flera bestämmelser som ger EU kompetens att utfärda förordningar,
t ex den nya kompetens som överförts genom artiklarna 13 och
141.3, som båda rör diskriminering. Förordningar är
direkt tillämpliga och kan uttömma medlemsstaternas utrymme
att reglera inom deras tilllämpningsområde, varför dessa
kompetensöver-föringar är oinskränkta. Den formella
sidan är inte lika omedelbart relevant för förenlighetsförpliktelserna.
Om en kompetensöverföring förutsätter att medlemsstaterna
behåller ett visst normgivningsutrymme torde de dock ha ett större
spelrum vid bedömningen av vad som kan anses förenligt med exempelvis
ett minimidirektiv, än om förenlighetsprövningen rör
en förordning. Utifrån
dessa olika sidor av medlemsstaternas kompetensöverföringar
och förenlighetsförpliktelser går det att i viss utsträckning
precisera vilka begränsningar i deras normgivningsutrymmen som följer
av EG-rätten. Därutöver finns dock något som jag
kallar relativa normgivningsfaktorer, som inte direkt avgör maktfördelningen
men som ger innehåll åt kompetens och förpliktelser.
Dessa faktorer är oftast politiskt betingade och därmed föränderliga
över tiden. De relativa normgivningsfaktorernas inverkan illustreras av det faktum att även om EUs handlingsutrymme på arbetsrättens område successivt har utökats, så har medlemsstaternas arbetsrätt påverkats endast i begränsad omfattning. Till grund för detta ligger bl a principen om mångfald, som åberopats i syfte att skydda både medlemsstaternas rättsordningar och arbetsmarknadsparternas autonomi. En annan sådan faktor är EUs målsättningar, som fått en allt starkare social betoning i relation till de ekonomiska mål som länge dominerat EG-rätten. Denna utveckling visar sig bl a vid de avvägningar som måste göras mellan hänsyn på EU-nivå och hänsyn på medlemsstatsnivå vid en förenlighetsprövning. EG-domstolen har t ex kommit fram till att kollektivavtal som syftar till att förbättra anställnings- och arbetsförhållanden inte omfattas av EUs konkurrensregler. Lena Maier |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |