EU & arbetsrätt 2 2001
Kommissionen
vill sätta fart på parterna Nu skall
en så kallad högnivågrupp tänka ut nya former för
samarbete mellan arbetsmarknadens parter. Det är Europeiska kommissionens
senaste drag för att få parterna att delta mer aktivt i ansträngningarna
att utveckla den europeiska sociala modellen. Fack och arbetsgivare har
nämligen inte varit lika entusiastiska som politikerna hoppats för
att förhandla om införande av ny teknik, nya arbetsformer, arbetstidsförkortning,
livslångt lärande med mera, som ingår i EUs strategi
för att slå världsrekord i konkurrenskraft utan att ge
avkall på de sociala hänsynen. Högnivågruppen
skall ge rekommendationer både om formerna för umgänget
mellan parterna och vilka sakfrågor som de skulle kunna samarbeta
om. Den skall också överväga den rättsliga regleringen
av relationerna på arbetsmarknaden, inklusive nya sätt att
genomföra kollektivavtal. Parternas
roll beror på vilka mandat de får Vi
får väl se vad det kan ge. Det är mycket svårt för
oss att föreslå att de nationella organisationerna skulle jobba
på något annat sätt än idag. Vad vi kan ge rekommendationer
om är vilken roll parterna kan spela på EU-nivå, och
det beror ju bland annat på vilka mandat de kan tänkas få
av de nationella organisationerna. Utgångspunkten
är, enligt Inger Ohlsson, att det traditionella förhandlingssystemet
inte klarar alla typer av frågor som politikerna tycker att parterna
borde engagera sig i. Frågan är då på vilka andra
sätt de kan hanteras. Jag
själv är mycket intresserad av hur man kan hjälpa parterna
att utveckla sina egna metoder, till exempel så att de fackliga
organisationerna blir mer aktiva för att utveckla verksamheterna
och inte bara reagerar på arbetsgivarnas förslag. Där
ligger de svenska facken väl framme, ta till exempel Kommunal, Vårdförbundet
eller lärarförbunden som var först med att teckna avtal
om skolans utveckling. Det tycker jag är spännande, men det
är inte helt okontroversiellt i andra länder. Trepartssamarbete
skrivs in i Romfördraget? Det
är möjligt att sådana uppgörelser på nationell
nivå kan vara fördelaktiga för båda parter, men
hur skulle ett sådant köpslående se ut på europeisk
nivå? frågar sig Inger Ohlsson. Ett slags
trepartssamarbete efter mönster från medlemsstaternas samarbete
i sysselsättningsfrågor förespråkas av gruppens
ordförande, den portugisiska politikern Maria João Rodrigues,
och den italienske professorn Marco Biagi. Biagi har lagt fram ett detaljerat
förslag om hur den öppna samordningsmetoden (se
EU & arbetsrätt nr 4/2000) skulle kunna tillämpas på
relationerna mellan arbetsmarknadens parter. Enligt förslaget skall
ministerrådet efter samråd med parterna varje år anta
riktlinjer som arbetsmarknadens parter skall beakta. När året
har gått skall arbetsgivare och fackföreningar i medlemsländerna
rapportera vad de har gjort för att förverkliga riktlinjerna.
En kommitté med representanter för kommissionen, ministerrådet
och arbetsgivarorganisationer och fack på EU-nivå skall sedan
utvärdera hur de har lyckats nå de mål som riktlinjerna
satte upp. För att man skall vara säker på att parterna
verkligen gör vad som förväntas bör den här processen
skrivas in i Romfördraget, menar Biagi, som redan ser för sig
hur Unice, Ceep, Europafacket och den så kallade trojkan* skall
enas om detta vid toppmötet i Barcelona i mars 2002. Inger Ohlsson
nominerades till högnivågruppen av Europafacket och där
finns också ett par arbetsgivarrepresentanter. Men om gruppen skall
kunna åstadkomma något nytt gäller det att den inte känner
sig bunden av parternas vanliga proklamationer, menar hon. Om
parterna inte börjar spela en mer aktiv roll har vi ett verkligt
problem då kan tillväxten och välfärden äventyras.
Därför är det oerhört viktigt att vi lyckas förklara
vad de har att vinna på detta. Kerstin
Ahlberg
*Trojkan består av innevarande ordförandeskap, kommande ordförandeskap och ministerrådets generalsekreterare. |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |