EU & arbetsrätt 1 2002
Urvattnat
direktiv om info och samråd Det bidde
knappt en tumme kvar av den stränga sanktionsregel som Europaparlamentet
och kommissionen ville ha med i direktivet
om information och samråd. Det stod klart när den text
som parlamentets och ministerrådets förhandlare i förlikningskommittén
enades om strax före jul blev offentlig (se EU
& arbetsrätt nr 4/01). Både på denna punkt och
när det gäller övriga ändringsförslag gav parlamentet
efter, inför utsikten att direktivet skulle falla helt och hållet. Sedan dess
har direktivet också slutligt antagits. Det innebär att de
flesta medlemsstater senast den 18 februari 2005 skall ha infört
regler om information till och samråd med arbetstagarna i företag
med minst 50 anställda eller driftsenheter med minst 20 anställda.
För Danmark, Storbritannien och Irland gäller dock särskilda
övergångsregler som innebär att de kan genomföra
direktivet stegvis och vänta till år 2008 innan de inför
regler om information och samråd för företag med färre
än 100 anställda (eller driftsenheter med färre än
50 anställda). Det är ett år tidigare än vad ministerrådet
föreslagit, och det är den enda ändring i de bindande föreskrifterna
som parlamentet fick igenom. Enligt direktivets
första artikel skall formerna för informationen och samrådet
bestämmas och genomföras i enlighet med medlemsstaternas egen
lag och praxis, men i artikel 4 finns några grundläggande bestämmelser
om hur det skall gå till. Där anges bland annat vilka frågor
arbetsgivaren måste informera och samråda om och när
det skall göras. Här ville parlamentet ha en uttrycklig regel
om att samrådet skall ske innan arbetsgivaren fattar sitt beslut,
men den slutliga texten säger bara att samrådet skall äga
rum med säkerställande av att tillfället, sättet
och innehållet är lämpligt. Om medlemsstaterna så
vill, skall dock arbetsmarknadens parter ända ned på företagsnivå
kunna sluta avtal med avvikande regler, på villkor att dessa stämmer
med direktivets grundläggande principer. Information
som arbetstagarnas representanter fått i förtroende i företagets
legitima intresse skall vara belagd med tystnadsplikt. Direktivet ger
dem inte någon rätt att föra sådan information vidare
ens till andra arbetstagare eller experter som har tystnadsplikt. Medlemsstaterna
får dock införa sådana regler om de vill.Om det i något
fall objektivt sett skulle skada företaget eller vara till allvarligt
förfång för verksamheten, behöver arbetsgivarna överhuvudtaget
inte lämna ut information eller samråda med arbetstagarna. En stor stridsfråga
var alltså vilka påtryckningsmedel direktivet skulle innehålla
för att få arbetsgivarna att uppfylla sina skyldigheter. Kommissionen
föreslog att vissa typer av beslut helt enkelt inte skulle få
någon verkan innan arbetsgivaren hade informerat och samrått
(se EU
& arbetsrätt nr 4/2000 och nr
2/2001). Parlamentet instämde. Men ministerrådet ville
överlåta åt medlemsstaterna själva att bestämma
påföljderna, och nöjde sig med att i sin gemensamma ståndpunkt
slå fast att de skall vara effektiva, proportionella och avskräckande.
Och så lyder också den slutliga texten. Den enda skillnaden
är ett tilllägg till de överväganden som inleder direktivet,
där samma fras upprepas. Flera av
parlamentets förslag speglade en oro för att medlemsstaterna
inte skall garantera att arbetstagarna själva fritt får utse
sina representanter, eller att arbetsgivarna kommer att kunna sluta avtal
som avviker från direktivets regler med gula fackföreningar.
Kanske är det mot den bakgrunden man skall läsa det
uttalande som parlamentet, ministerrådet och kommissionen gjorde
när direktivet antogs: När
det gäller arbetstagarrepresentation erinrar Europaparlamentet, Rådet
och Kommissionen om domarna från Europeiska gemenskapernas domstol
av den 8 juni 1994 C-382/92 (bibehållande av anställdas rättigheter
vid företagsöverlåtelser) och C-383/92 (kollektiva uppsägningar).
I båda
målen underkände ju EG-domstolen Storbritanniens tolkning av
reglerna om arbetstagarrepresentation i dessa direktiv. Uttalandet är
en politisk markering, men i själva direktivet finns i inga spår
av parlamentets förslag på de här punkterna. Kerstin Ahlberg
Direktiv 2002/14/EG av den 11 mars 2002 om inrättande av en allmän ram för information till och samråd med arbetstagare i Europeiska gemenskapen, EGT L 80, 23.3.2002, s 29 |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |