EU & arbetsrätt 2 2002
Företagsnedläggningar
i EU: Kan internationella koncerner göra särskilda rationaliseringsvinster genom att lägga ned dotterbolag just i Sverige när de har för stor kapacitet? Det var frågan i ett utredningsuppdrag från den svenska regeringen till Arbetsmarknadsstyrelsen, som i samverkan med Arbetslivsinstitutet nu kartlagt rättsläget när det gäller arbetsgivarens ansvar vid företagsnedläggningar i EUs medlemsstater. Utredningen
begränsades till de stora medlemsstaterna Frankrike, Italien, Spanien,
Storbritannien och Tyskland, samt förutom Sverige, även Danmark,
Finland och Nederländerna. Den koncentrerades på de arbetsrättsliga
regler som aktualiseras från det att en företagsledning fattar
ett preliminärt beslut om inskränkning av driften till dess
att de uppsagda arbetstagarnas anställningar har upphört. Enligt direktivet
om kollektiva uppsägningar (98/59) skall arbetsgivare som överväger
att vidta kollektiva uppsägningar informera och förhandla med
arbetstagarnas representanter. Vidare skall arbetsgivaren fullgöra
ett antal skyldigheter mot behörig nationell myndighet. Direktivet
överlåter dock åt medlemsstaterna att själva bestämma
myndighetens roll i sammanhanget. I länderna
på kontinenten har de behöriga myndigheterna en kontrollerande,
eller i vart fall rådgivande funktion under förhandlingarna
mellan parterna. Inte sällan kan myndigheten förlänga förhandlingsperioden
eller varseltiden om parterna inte uppnår samförståndslösningar.
I Nederländerna och Spanien skall varje enskild uppsägning till
och med godkännas av den behöriga myndigheten innan den får
verkställas. I Sverige medverkar inte den behöriga myndigheten
(länsarbetsnämnden) nämnvärt i driftsinskränkningsprocessen
förrän uppsägningarna har verkställts. Den har inte
till uppgift att bedöma om de är giltiga eller kontrollera att
arbetsgivaren fullgör sin informations- och förhandlingsskyldighet.
Det görs i stället av arbetstagarorganisationerna, som i sista
hand kan hänskjuta frågan till domstol. Rättsläget
är i stort sett lika i Danmark och Finland. I länderna
på kontinenten, utom Italien, kräver lag eller praxis att arbetsgivaren
och arbetstagarnas representanter skall komma överens om en social
plan, som behandlar vilka åtgärder arbetsgivaren skall vidta
för att lindra följderna av uppsägningarna. På så
sätt åläggs arbetsgivaren ett tydligt ansvar för
de uppsagda arbetstagarna. Tyskland och Frankrike synes ha de mest utvecklade
regleringarna för sociala planer. Avgångsvederlag
i någon form kan utgå i alla länder. I länderna
på kontinenten kan beloppen i praktiken vara betydande och motsvara
en till två årslöner. Avgångsvederlag till de uppsagda
skall enligt lag utgå i Frankrike, Spanien, Italien och Storbritannien.
I Tyskland och Nederländerna tillförsäkras arbetstagaren
regelmässigt motsvarande ekonomiska kompensation i sociala planer.
Förhandlingsförfarandet tycks i flera av dessa länder vara
anpassat för att arbetstagarna skall kunna förhandla fram högre
avgångsvederlag än de lagstadgade. Systemen för avgångsvederlag
är vanligen utformade så att det är arbetsgivaren själv
som står för hela eller en del av kostnaderna. Detta är
en viktig skillnad jämfört med Sverige och Finland, där
avgångsvederlag finansieras genom arbetsmarknadsparternas kollektiva
försäkringssystem, och där det enskilda företaget
normalt inte behöver betala avgångsvederlagen. I samtliga
länder har arbetstagaren rätt till en viss uppsägningstid.
Uppsägningstidens längd beror oftast på hur länge
arbetstagaren varit anställd. Tyskland och de nordiska länderna
förefaller ha de längsta uppsägningstiderna. I de övriga
länderna kompenseras möjligen korta uppsägningstider med
höga avgångsvederlag eller olika metoder för att förlänga
uppsägningsprocessen genom krav på bl a myndighetsmedverkan. Sanktionen
vid felaktiga uppsägningar är normalt ekonomisk gottgörelse.
Endast i Italien har arbetstagaren rätt att återgå i
arbete. Sanktionerna då arbetsgivaren inte fullgör sin informations-
och förhandlingsskyldighet varierar. I länderna på kontinenten
kan brister i förhandlingsförfarandet leda till skadeståndsskyldighet
och till att hela uppsägningen blir ogiltig. I Sverige och Finland
kan endast smärre ekonomiska sanktioner komma i fråga om arbetsgivaren
bryter mot procedurregler. Även
om företagsnedläggelser i vissa fall tar längre tid och
blir dyrare för arbetsgivarna i andra europeiska länder, betyder
det inte nödvändigtvis att svenska arbetstagare har en sämre
ekonomisk ställning. Höga avgångsvederlag och långa
förhandlingsturer på kontinenten kan motsvaras av långa
uppsägningstider och jämförelsevis hög a-kasseersättning
här. Jonas
Lindblad
Ladda ner rapporten - Kartläggning av det europeiska rättsläget vad gäller arbetsgivarens ansvar vid företagsnedläggningar |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |