EU & arbetsrätt 1 2014
NYA MÅL
Här beskrivs ytterst koncentrerat vad de senast inkomna målen i EU-domstolen handlar om. De fullständiga frågorna från nationella domstolar i mål om förhands-avgöranden och kommissionens yrkanden i mål om fördragsbrott kan man ta del av genom att klicka på målnumren i notiserna nedanför.
Åldersdiskriminering
C-515/13
Ingeniørsføreningen i Danmark mot TEKNIQ Hindrar förbudet mot åldersdiskriminering i direktiv 2000/78 ett rättsläge som innebär att en tjänsteman som har varit anställd mer än 12 år har rätt till ett avgångsvederlag, men att detta inte ska betalas ut om tjänstemannen har möjlighet att uppbära folkpension när anställningen upphör?
C-529/13 Georg Felber mot Bundesministerium
für Unterricht, Kunst und Kultur Är det diskriminering på grund
av ålder i den mening som avses
i EU:s stadga om grund-läggande
rättigheter och direktiv 2000/78
när perioder med studier räknas
som pensions-grundande tjänstetid
bara om de har fullgjorts efter att
en statstjänsteman fyllt 18 år? Kan
en tjänsteman hävda att artikel 21 i
stadgan och artikel 2 i direktivet är
direkt tillämpliga vid ansökan om
tillgodoräknande av pensionsgrundande
tjänstetid?
C-530/13
Leopold Schmitzer mot Bundesministerin für Inneres Frågorna i målet gäller tidigare
anställda tjänstemäns överflyttning
från ett äldre löne-system, där
tjänstgöring före 18 års ålder inte
räknades vid uppfl yttning i löneklass,
till ett nytt, icke diskriminerande
lönesystem.
Skydd för personuppgifter
C-683/13
Pharmacontinente-Saúde e Higiene SA, Domingos Sequeira de Almeida, Luis
Mesquita Soares Moutinho, Rui Teixeira Soares de Almeida, André de
Carvalho e Sousa mot Autoridade Para As Condições do Trabalho (ACT)
Omfattas ett arbetstidsregister
med upplysningar om arbetstidens
början och slut, uppehåll och raster
för varje arbetstagare av begreppet
”personuppgifter” i
direktivet om
skydd för personuppgifter (95/46)?
Får en medlemsstat, som inte har
föreskrivit lämpliga tekniska och
organisatoriska åtgärder för att
skydda personuppgifter enligt
direktivets artikel 17.1 straffa en
arbetsgivare som inrättar ett system
som innebär att arbetsmiljömyndigheterna
inte har automatisk
tillgång till dessa uppgifter? Är
det proportionerligt att kräva att
uppgifterna ska vara omedelbart
tillgängliga för alla parter som har
en koppling till arbetet?
|