EU & arbetsrätt 2 2018
NYA MÅL
Här beskrivs ytterst koncentrerat vad de senast inkomna målen i EU-domstolen handlar om. De fullständiga frågorna från nationella domstolar i mål om förhandsavgöranden och kommissionens yrkanden i mål om fördragsbrott kan man ta del av genom att klicka på målnumren i notiserna nedanför.
Offentlig upphandling
C-699/17, Allianz Vorsorgekasse AG
mot Bundestheater-Holding GmbH,
Burgtheater GmbH, Wiener Staatsoper
GmbH, Volksoper Wien GmbH,
ART for ART Theaterservice GmbH,
fair-finance Vorsorgekasse AG Är direktivet om offentlig upphandling
(2014/24) och principerna
om likabehandling, icke-diskriminering
och öppenhet vid tilldelning
av ett kontrakt tillämpliga när
upphandlande myndigheter ingår
avtal med yrkesanknutna försäkringskassor
om förvaltning och
betalning av avgifter med lönekaraktär,
om avtalets ingående och
därmed valet av försäkringskassa
kräver att arbetstagarna eller deras
ombud godkänner valet?
Verksamhetsöverlåtelse
C-167/18, Unión Insular de CC.OO.
de Lanzarote mot Swissport Spain
Aviation Services Lanzarote S.L.
Enligt ett kollektivavtal är en
tjänsteleverantör skyldig att ta över
anställningsavtalen för en huvuddel
av den personal som tidigare tjänsteleverantör
har avdelat för samma
arbete. Är detta en verksamhetsöverlåtelse
trots att det inte finns
någon frivillighet i övergången?
Visstidsanställning
C-29/18, Cobra Servicios Auxiliares,
S.A. mot FOGASA, José David Sánchez
Iglesias och Incatema, S.L.
C-30/18, Cobra Servicios Auxiliares,
S.A. mot José Ramón Fiuza Asorey
och Incatema, S.L.
C-44/18, Cobra Servicios Auxiliares,
S.A. mot FOGASA, Jesús Valiño
López och Incatema, S.L. Hindrar
visstidsdirektivet
(1999/70) en bestämmelse som
föreskriver en lägre ersättning
när en visstidsanställning avslutas
än vid avslutande av jämförbara
tillsvidareanställningar, när båda
anställningarna avslutas av företagsekonomiska
skäl?
C-72/18, Daniel Ustariz Aróstegui
mot Departamento de Educación del
Gobierno de Navarra Hindrar visstidsdirektivet (1999/70)
en bestämmelse enligt vilken ett
visst lönetillägg inte kan beviljas
visstidsanställda på grund av att
detta lönetillägg utgör ersättning
vid befordran och utveckling inom
en yrkeskarriär som uteslutande är
förbehållen ”ordinarie tjänstemän”?
C-103/18, Domingo Sánchez Ruiz
mot Comunidad de Madrid (Servicio
Madrileño de Salud)
Kan en situation som den som
beskrivs i förevarande fall innebära
missbruk genom förnyelse av på
varandra följande anställningar
och därmed vara en sådan situation
som beskrivs i
visstidsdirektivet
(1999/70)?
Arbetstid
C-55/18, Federación de Servicios de
Comisiones Obreras (CCOO) mot
Deutsche Bank SAE
Har Spanien vidtagit nödvändiga
åtgärder för att säkerställa effektiviteten
av de begränsningar
av arbetstidens längd och minsta
dygns- och veckovila som föreskrivs
i arbetstidsdirektivet (2003/88) för
heltidsarbetande som inte uttryckligen
har åtagit sig att arbeta övertid?
Åldersdiskriminering
C-154/18, Tomás Horgan, Claire
Keegan mot Minister for Education &
Skills, Minister for Finance, Minister
for Public Expenditure & Reform,
Ireland och Attorney General
Utgör det indirekt diskriminering
på grund av ålder om en medlemsstat
i egenskap av arbetsgivare inför
lägre löneskalor för nyanställda lärare
samtidigt som lönen för redan
anställda lämnas oförändrad, när
genomsnittsåldern för dem som är
placerade på de lägre löneskalorna
är lägre än genomsnittsåldern på de
ursprungliga löneskalorna?
Kollektiva uppsägningar
C-57/18, AX mot BW Innebär
direktivet om kollektiva uppsägningar
(98/59) att arbetstagare som hyrs ut av bemanningsföretag kan ingå i
beräkningen av antalet arbetstagare som normalt sysselsätts på en
arbetsplats? Vilka krav ska i så fall vara uppfyllda för att dessa ska
ingå i beräkningen av antalet arbetstagare som normalt sysselsätts på en
arbetsplats?
|