EU &
arbetsrätt 1 1998
Nordisk nyhet:
Ledighet av trängande familjeskäl
Både
Finland, Sverige och Danmark behöver införa regler om rätt
till ledighet på grund av vad föräldraledighetsdirektivet
(96/34/EG) kallar force majeure, för att till fullo motsvara de krav
som direktivet ställer. För övrigt anses de väl uppfyllda
genom redan existerande lagar.
Inget
avtal i Sverige
I en proposition av den 12 mars föreslog den svenska regeringen en
lag om rätt till ledighet av trängande familjeskäl som
skall träda i kraft den 3 juni 1998, d v s det datum då direktivet
enligt huvudregeln skall vara genomfört i medlemsländerna (prop
1997/98:81). Arbetsmarknadsdepartementet försökte intressera
arbetsmarknadens parter för att sluta kollektivavtal med de kompletterande
regler som behövdes, men av de stora arbetsgivarorganisationerna
var bara Landstingsförbundet och Kommunförbundet beredda att
gå in i sådana förhandlingar. SAF ansåg att ingen
ytterligare reglering behövdes. På arbetstagarsidan förordade
LO och TCO lag.
Lagen föreslås
ge arbetstagaren rätt till ledighet av trängande familjeskäl
som har samband med sjukdom eller olycksfall och som gör arbetstagarens
omedelbara närvaro absolut nödvändig. Uttrycket force
majeure används alltså inte, men innebörden skall
vara densamma som i direktivet. Rätten till ledighet skall gälla
oberoende av hur länge arbetstagaren har varit anställd. Regeringen
anser det inte heller nödvändigt att begränsa ledigheten
till något bestämt antal dagar. Den föreslår ändå
att arbetsmarknadens parter skall få möjlighet att genom centrala
kollektivavtal begränsa ledigheten till ett visst antal dagar per
år eller per ledighetstillfälle eller bådadera.
För övrigt blir lagens bestämmelser tvingande till arbetstagarens
förmån.
Arbetsavtalslagen
revideras
Också i Finland räknar man med att genomföra de nödvändiga
lagändringarna i tid. Frågan har beretts i en kommitté
med uppdrag att utarbeta ett förslag till totalrevision av den finska
arbetsavtalslagen. I ett delbetänkande föreslår den att
ett särskilt kapitel om familjeledigheter införs
i lagen. Där skall de existerande reglerna om moderskaps-, faderskaps-,
föräldra- och vårdledighet samlas. Samtidigt skall regleringen
om anmälningstider m m göras enhetlig. Också de nya regler
som orsakas av direktivet skall föras in där. Dessa ändringar
är två: För det första införs en regel om frånvaro
av tvingande familjeskäl. Inte heller i det finska förslaget
används termen force majeure, som ju är helt främmande
för nordisk arbetsrätt när det gäller hinder att utföra
arbete på arbetstagarsidan. För det andra föreslås
att den nuvarande regeln som ger arbetstagaren rätt att återvända
till sitt tidigare arbete eller därmed jämförbart
arbete efter avslutad ledighet ändras, så att han eller
hon ges rätt att i första hand återgå till sitt
tidigare arbete. Om detta inte är möjligt skall den anställda
erbjudas ett arbete som motsvarar det tidigare och överensstämmer
med anställningsavtalet eller, om detta inte heller är möjligt,
ett arbete som överensstämmer med avtalet. Kommittén
föreslår att de lagändringar som är direkt föranledda
av direktivet skall träda i kraft den 1 juni 1998 och resten den
1 oktober. Anmälningar om utnyttjande av ledighet enligt det nya
systemet skall dock kunna göras redan från den 1 juni. Proposition
väntas kring skiftet mars april.
Avtal
plus lag i Danmark?
Danskarna har utnyttjat möjligheten att begära ett år
extra för att implementera direktivet, eftersom arbetsmarknadsorganisationerna
vill göra det genom kollektivavtal. För den offentliga sektorn
och finanssektorn slöts avtal om ledighet på grund av force
majeure redan förra året. På Dansk Arbejdsgiverforenings
område lyckades man inte nå någon uppgörelse då,
men gör ett nytt försök i årets avtalsrörelse.
Det som försvårar förhandlingarna är att fackföreningarna
samtidigt vill förhandla om rätten till ledighet för vård
av barn, vilket arbetsgivarna motsätter sig. Danska LO understryker
att det under alla omständigheter krävs kompletterande lagregler,
dels för arbetstagare som inte täcks av kollektivavtal, dels
för den händelse att parterna inte lyckas komma fram till något
avtal, eller om kollektivavtalet av någon anledning skulle sägas
upp.
EES-länderna
avvaktar
Vid vilken tidpunkt direktivet skall vara genomfört i EES-länderna
Norge och Island är i skrivande stund osäkert. EU och EES förhandlar
för närvarande om detta. Den norska regeringen ser inga problem
med att implementera det, då det inte skulle behöva innebära
några större ändringar i de existerande norska reglerna.
Några initiativ har den emellertid inte tagit ännu.
KA, NB
|