Ändringar i den finska beställarsansvarslagen och lagen om utstationerade arbetstagare


Länk
RP 161/2014 rd

Ändringarna som gjordes med lagarna 678-679/2015 i beställarsansvarslagen (1233/2006) och i lagen om utstationerade arbetstagare (1146/1999) trädde i kraft den 1 september 2015. Ändringarnas syfte var att klagöra lagstiftningens tillämpningsområde och göra det lättare för beställaren att fullgöra sina skyldigheter.

När det gäller beställarsansvarslagen förenhetligades och skärptes lagens påföljdssystem. Dessutom utvigdades till exempel utredningsskyldigheten till att omfatta även företagshälsovården och detaljerade bestämmelser om pensionsskyddet för utländska utstationerade arbetstagare intogs i lagen. När det gäller lagen om utstationerade arbetstagare en skyldighet för beställaren att informera det utstationerande företaget samt vidare genom företaget de utstationerade arbetstagare om tillsynsmyndigheten tillfogades. Utöver detta tillfogades en bestämmelse om arbetsgivarens skyldighet att lämna beställaren intyg över hur den sociala tryggheten bestäms för arbetstagare som utstationerats.
 
Publicerad av
Mimosa Lith
 
Publicerad här den
2015-10-06