EU & arbetsrätt 1 2000
TYSK DOMSTOL: Delstaten
Berlin får inte ställa som villkor för att bevilja offentliga
vägbyggnadskontrakt att entreprenörer betalar lön enligt
kollektivavtalet för Berlin. Det slog Tysklands högsta domstol
för civilrättsliga mål, Bundesgerichtshof, nyligen fast. Berlin
krävde sedan 1995 att företag som lade anbud på offentliga
vägbyggnadskontrakt förband sig att följa kollektivavtalen
för delstaten. Avsikten var att motverka låglönekonkurrens
från oorganiserade arbetsgivare i Berlin eller från östra
Tyskland, vilka annars kan nöja sig med att betala minimilön
enligt ett rikstäckande kollektivavtal som allmängiltigförklarats
enligt kollektivavtalslagen och som även gäller för arbetstagare
från andra länder enligt den tyska utstationeringslagen. Berlin-lönerna
är ca 60 procent högre. Den myndighet
som övervakar att konkurrenslagstiftningen efterlevs förbjöd
delstaten att fortsätta med sin praxis. Delstaten överklagade,
men enligt Bundesgerichtshof strider det inte bara mot lagen mot konkurrensbegränsningar
utan även mot grundlagen att ställa sådana villkor som
delstaten gjorde. Bland annat innebär det ett ingrepp i den negativa
föreningsfriheten att utsträcka kollektivavtalens bindande verkan
till utomstående arbetsgivare, och ett sådant ingrepp kan
bara göras under de betingelser som anges i kollektivavtalslagen,
d v s genom allmängiltigförklaring, ansåg domstolen. Av
processrättsliga skäl kunde den emellertid inte slutligt döma
i saken, utan blev tvungen att hänskjuta den till författningsdomstolen.
Delstaten hade nämligen under processens gång antagit en lag
som kodifierade dess praxis, och det är enbart författningsdomstolen
som kan ogiltigförklara lagar. Beslutet kan få vittgående
följder, då nästan alla tyska delstater ställer liknande
krav i samband med sin upphandling. Kerstin
Ahlberg Bundesgerichtshof , Beschluss KVR 23/98, den 18 januari 2000
Arbeidsretten
behöver Efta-domstolens hjälp för att kunna döma
i målet om det avtal om tjänstepensioner som tolv kommuner
har brutit sig ur med motiveringen att det är konkurrenshindrande
(se EU & arbetsrätt
nr 2/99). EG-domstolens domar i höstas i tre liknande mål
ger inte tillräcklig ledning, eftersom det norska avtalet, till skillnad
från de avtal som dessa rörde, inte innebar att någon
pensionsfond inrättades eller att myndigheterna ombads göra
anslutning till fonden obligatorisk. |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |