EU & arbetsrätt 1 2000
Svenskt
förslag blev modell för finsk och dansk utstationeringslag
Tidfristen
för genomförande av utstationeringsdirektivet
gick ut den 16 december 1999. Samma dag trädde den finska lagen om
utstationerade arbetstagare i kraft, liksom den svenska lagen om utstationering
av arbetstagare. Den danska lov
om udstationering av lønmodtagere trädde i kraft en dag
senare.
Direktivet
reglerar som känt arbetsvillkor för arbetstagare som under
begränsad tid sänds till ett EU-land i samband med att arbetsgivaren
tillhandahåller tjänster över gränserna.
Alla nordiska
EU-länder har valt att implementera direktivet genom att stifta en
särskild lag. Det svenska förslaget som publicerades i ett tidigt
skede (SOU 1998:52, se EU
& arbetsrätt nr 2/98) har fått utgöra modell också
för den danska och den finska lagstiftaren. Lagarna är så
gott som identiska till sin struktur.
I övrigt
kan man notera att
- den danska
och den svenska lagen reglerar även utstationering från Danmark
respektive Sverige till övriga EES-länder. Sådan reglering
saknas i den finska lagen;
- den danska
och den finska lagen har särskilt beaktat att länderna ratificerat
ILOs konvention 94 om arbetsklausuler i offentliga kontrakt. Lagarna
inkräktar inte på tillämpningsområdet för
denna konvention;
- de minimivillkor
som skall tilllämpas återfinns i den centrala lagstiftningen
i respektive land (arbetsmiljö, semester, jämställdhet,
föräldraledighet, diskriminering mm.) och utstationeringslagarna
innehåller hänvisningsstadganden. I Danmark saknas särskilda
bestämmelser om lön och arbetstid som regleras i kollektivavtal.
Likaså utgår man i Sverige från att nationell kollektivavtalspraxis
med s k hängavtal kan garantera minimilöner åt utstationerade
arbetstagare. I Finland har man gjort en speciell anpassning till den
finska allmängiltighetsregleringen genom att föreskriva att
bestämmelser om lön, semester, arbetstid samt skydd i arbete
som ingår i allmängiltiga kollektivavtal skall tillämpas
vid utstationering. Detta betyder dock att den utländska arbetsgivarens
skyldighet enligt utstationeringslagen är mycket mer begränsad
än den inhemska arbetsgivarens skyldighet enligt arbetsavtalslagens
§ 17 att följa villkoren i ett allmängiltigt avtal;
- alla lagar
innehåller regler om tillhandahållande av information. Förbindelsekontor
i Finland och Sverige är arbetarskyddsmyndigheterna, i Danmark
Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Niklas
Bruun
|