EU & arbetsrätt 1 2000
OK kräva
socialklausul vid upphandling Offentliga
institutioner kan i samband med upphandling kräva att anbudsgivarna
åtar sig att anställa långtidsarbetslösa eller att
de har en personalpolitik för att främja lika rättigheter
och möjligheter för arbetstagare oavsett etnisk tillhörighet.
Den slutsatsen drar en kommitté vid det danska Erhvervsministeriet
i en rapport (Rapport fra Udvalget om sociale klausuler, 20 januar 2000,
j nr 95-150-29). Närmare
bestämt skulle kommittén ta ställning till två
typer av socialklausuler, dels sådana som är till för
att främja likabehandling av människor oavsett etnisk tillhörighet,
dels klausuler som går ut på att skapa sysselsättning
för handikappade eller långtidsarbetslösa. Bland annat
skulle den pröva om det är förenligt med EUs direktiv om
offentlig upphandling att ställa sådana krav. Sammanfattningsvis
kom kommittén alltså fram till att offentliga institutioner
har rätt att i samband med upphandling förutom att lägga
vikt vid pris, kvalitet m m också ställa som villkor
för kontraktet att det företag som man gör affärer
med skall arbeta för etnisk likabehandling och för att främja
sysselsättning på s k särskilda villkor. Rapporten ger
exempel på hur sådana klausuler skulle kunna vara utformade
och framhåller att det är naturligt att uppdragsgivarens egen
personalpolitik lever upp till samma krav som de som ställs på
anbudsgivarna. Men rapporten godtar socialklausuler enbart som kontraktsvillkor,
och avvisar tanken att de kan användas som urvals- eller tilldelningskriterier. På
denna punkt är rapporten enligt min mening mer restriktiv än
EG-rätten. Denna tillåter att erfarenhet används som urvalskriterium.
Om det är tillåtet att kräva en viss personalpolitik som
kontraktsvillkor, så måste det också vara tillåtet
att låta erfarenhet av att få en sådan personalpolitik
att fungera ingå i bedömningen av anbudsgivarnas lämplighet.
Och om kontraktsvillkoret kan graderas så att man kan efterfråga
högsta möjliga grad av etnisk mångfald, så måste
kriteriet om likabehandling också kunna användas som tilldelningskriterium,
då vissa anbudsgivare kommer att uppfylla det i högre grad
än andra. Deras anbud kommer därmed att vara ekonomiskt mer
fördelaktiga i förhållande till det kontrakt som skall
ingås. Ruth Nielsen
Svenskt
förslag kommer i år Det skriver den svenska Upphandlingskommittén i betänkandet SOU 1999:139. Det framgår dock av reservationer och särskilda yttranden att frågan är högst kontroversiell och några närmare förslag om hur det skall gå till finns inte i betänkandet. Kommittén återkommer till detta i sitt slutbetänkande som skall läggas fram före årets slut. KA |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |