EU & arbetsrätt 1 2000
Likabehandlingsprincipen
gäller också i det militära EG-domstolen
har nyligen i två mål behandlat frågan om och i vilken
utsträckning likabehandlingsdirektivet (76/207) omfattar anställning
av kvinnor i medlemsstaternas väpnade styrkor. Det första
rörde Angela Maria Sirdar som blev erbjuden arbete som kock i den
brittiska marinkåren. När myndigheterna insåg att hon
inte var man tog de tillbaka erbjudandet. Enligt begäran om förhandsavgörande är kvinnor utestängda från tjänstgöring i marinkåren på grund av kravet på interoperativitet, som innebär att varje marinsoldat oavsett specialisering skall kunna strida i en kommandotrupp. Storbritannien försvarade systemet med motiveringen att beslut om försvarsmaktens organisation, särskilt de som går ut på att säkerställa stridsdugligheten, är generellt undantagna från likabehandlingsprincipen. I andra hand hävdade regeringen att artikel 2.2 i likabehandlingsdirektivet tillåter medlemsstaterna att utestänga kvinnor från sådana stridsförband som den brittiska marinkåren. EG-domstolen avvisade påståendet att fördraget generellt undantar alla åtgärder som vidtas med hänvisning till allmän säkerhet från gemenskapsrättens tillämpningsområde. Däremot höll den med om att direktivet tillåter att kvinnor utestängs från sådana förband som marinkåren. Domstolen
tillämpade proportionalitetsprincipen med stöd av målet
Johnston (222/84), men anmärkte också med hänvisning till
Leifer-målet (C-83/94) att nationella myndigheter har ett utrymme
för skönsmässig bedömning när de beslutar om
åtgärder för att säkerställa allmän säkerhet.
Mot bakgrund av dessa principer underströk domstolen att marinkåren
väsentligen skiljer sig från hur andra brittiska militärförband
är organiserade då även kockarna i denna kår
måste tjänstgöra som kommandosoldater i frontlinjen, och
att alla som tillhör kåren utan undantag anställs och
utbildas för detta. Med utnyttjande av utrymmet för eget skön
och utan att åsidosätta proportionalitetsprincipen har myndigheterna
följaktligen kunnat anse att de särskilda villkoren för
gruppering av marinkårens stridsförband kräver att kvinnor
utestängs. Det andra
målet handlade om ett mycket vidare undantag. Bundeswehr hade
avslagit elektroingenjören Tanja Kreils ansökan om tjänstgöring
vid ett underhållsförband då både grundlag och
vanlig lag utestänger kvinnor från vapentjänst. Efter
dessa två avgöranden står det klart att likabehandlingsprincipen
omfattar alla militära anställningar som inte innebär användning
av vapen. Samtidigt kan medlemsstaterna lagligen utestänga kvinnor
från stridstjänst. Resultatet är inte överraskande,
med tanke på domstolens tidigare praxis. Om domstolen fann det rimligt
att utestänga kvinnor från polisiärt arbete i Ulster på
grund av de allvarliga inre motsättningarna där (mål 222/84
Johnston mot Chief Constable of the RUC) är det knappast förvånande
att den inte fann anledning att invända mot att kvinnor utestängs
från ett förband där varenda medlem inklusive kocken skall
kunna delta i närstrid. Likaså var det osannolikt att den skulle
godta att kvinnor utestängs från alla tjänster inom armén
utom de som sjukvårdare och militärmusiker, när den fann
det orimligt att utestänga kvinnor från 70 procent av tjänsterna
inom den franska polisen på grund av generaliseringar om polisens
verksamhet (mål 318/86 Kommissionen mot Frankrike). Att dra andra
slutsatser hade varit att tillförsäkra militären ett speciellt
undantag från gemenskapsrätten. EG-domstolen har nu gjort klart
att fördraget inte ger grund för något sådant undantag.
Lynn Roseberry
|
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |