EU & arbetsrätt 1 2000
Får
Sverige behålla tri-förbud? Får
Sverige förbjuda användning av det cancerframkallande ämnet
trikloretylen, när det får saluföras i andra medlemsstater?
Nej, säger kommissionen. Jo, säger generaladvokaten Mischo i
sitt förslag till dom i ett mål där den s k miljögarantin
i EG-fördragets artikel 30 (tidigare 36) sätts på prov.
Kommissionen
menar att arbetstagarna får tillräckligt skydd genom direktiven
om klassificering (67/548)
respektive användning och utsläppande på marknaden av
farliga ämnen (76/769)
och förordningen om bedömning och kontroll av risker (793/93),
vilkas hvudsyfte är att främja den inre marknadens funktion
och som tillåter att tri saluförs på vissa villkor. Sverige
anser däremot att EG-gränsvärdet är för högt
och har förbjudit användning av tri. Undantag beviljas bara
företag som styrker att de söker efter mindre farliga ersättningsmedel,
men att det ännu inte finns något användbart sådant
och att arbetstagarna inte utsätts för trihalter över en
viss gräns. Bara en
av de rättsakter som kommissionen åberopar rör, enligt
Mischo, användningen av farliga ämnen, och det är ett minimidirektiv.
Ingen av dessa hindrar alltså Sverige från att ha strängare
regler. Liksom den svenska regeringen tar han i stället fasta på
fyra arbetsmiljödirektiv, som alla bygger på principen att
risker skall förebyggas genom att farliga ämnen ersätts
med mindre farliga. Substitutionsprincipen är alltså
inte okänd i gemenskapsrätten och det är svårt att
se varför en nationell lagstiftare, när en risk för hälsa
och miljö har konstaterats, inte skulle kunna bygga sin lagstiftning
på en princip som är erkänd av gemenskapsrätten,
skriver Mischo. KA Mål nr C-473/98, Kemikalieinspektionen mot Toolex Alpha AB, yttrande av generaladvokat Mischo 21 mars 2000 |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |