EU & arbetsrätt 1 2000
Nyttig
inventering av turordningsregler Catharina
Calleman: Turordning vid uppsägning. Doktorsavhandling, Skrifter
från rättsvetenskapliga institutionen vid Umeå universitet,
nr 2/1999, Umeå 1999, 358 sidor. Vad som
i EG-rätten kallas uppsägning vid övertalighet (redundancy)
motsvaras i svensk rätt av uppsägning på grund av arbetsbrist.
Enligt lagen om anställningsskydd (LAS) är det arbetsgivaren
som får bestämma om arbetsbrist föreligger, men vid urvalet
av vilka som skall sägas upp är han enligt huvudregeln i 22
§ bunden av strikt turordning efter arbetstagarnas senioritet i anställningen.
Leder reglerna i praktisk tillämpning till resultat som kollektivavtalsparterna
finner otillfredsställande, öppnar dock lagen möjlighet
till avsteg. Reglerna är nämligen semidispositiva, d v s turordningen
efter senioritet kan frångås genom kollektivavtal. Från
början av 90-talet har turordningsreglerna stått i centrum
för den politiska debatten om arbetsrätten. Lagändringar
och förslag till sådana har avlöst varandra; ett färskt
regeringsförslag går ut på att arbetsgivaren skall få
undanta två nyckelpersoner från turordningen (Ds 2000:6).
Catharina Calleman kunde alltså inte ha valt ett mer aktuellt ämne
för sin avhandling Turordning vid uppsägning. Avhandlingen
är upplagd så att den bör intressera även EU
& arbetsrätts läsare i grannländerna. Ambitiöst
nog har författaren genomfört både en rättsdogmatisk
och en rättssociologisk undersökning. Den förra avser inte
bara lagtillämpningen utan också praxis rörande tolkning
av turordningsbestämmelser i kollektivavtal, t ex TurA-S för
den statliga sektorn. Den rättssociologiska undersökningen avser
30 arbetsplatser och illustrerar hur parterna använder reglerna,
bl a till att upprätta avtalsturlistor med turordningar som avviker
från den legala. Bägge undersökningarna har nyhetsvärde
och är i det väsentliga utförda på tillförlitligt
sätt. Här
är inte platsen att nagelfara avhandlingen ur svensk rättslig
synvinkel. Beträffande internationella perspektiv är att notera
att någon komparativ undersökning inte genomförts, vilket
är bra synd. Redan en kort översikt av motsvarande regler i
några få länder hade förmodligen givit författaren
ytterligare hjälpmedel vid analysen. Till europarätten
hör också Europarådets instrument. I avhandlingen berörs
frågor om oorganiserade arbetstagares prekära ställning
då avtalsturlistor upprättas, men här borde ha uppmärksammats
också skyddet för den negativa föreningsrätten enligt
konventionen om de mänskliga rättigheterna och enligt den sociala
stadgan. Callemans
övergripande frågeställning är om reglerna skyddar
anställningen för dem som lagen har till syfte att skydda, främst
de äldre med lång anställningstid. Undersökningen
utmynnar i att anställningsskyddet blir kraftigt urholkat när
avtalsturlistor upprättas (s. 328). Här måste dock sättas
ifråga om lagens centrala syfte verkligen är att ge senioriteten
så stor vikt som Calleman antar. Enligt mitt synsätt är
22 § LAS en Prokrustes-regel, d v s en semidispositiv
lagregel som inte sällan kan väntas få effekter som egentligen
inte gillas av vare sig arbetsgivare eller fackförening. En sådan
regel är avsedd att påverka dessa parter att träffa avtal
som bättre tillfredsställer deras delvis motstående, delvis
gemensamma intressen, t ex i detta fall önskemålet att låta
företaget behålla sådan kompetens som tryggar dess fortbestånd
också i arbetstagarkollektivets allmänintresse. Från
EG-rätten är här att notera hur direktivet om kollektiva
uppsägningar (konsoliderat 98/59) förutsätter att fackförening
och arbetsgivare skall eftersträva samförstånd om vilka
kriterier som skall gälla vid urval av dem som måste sägas
upp. Tore Sigeman |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |