EU & arbetsrätt 2 2000
Skäl ge fackföreningen partsställning Skilda synsätt ger skilda resultat Får
medlemsstaternas egen konkurrensrätt begränsa friheten att sluta
kollektivavtal mer än vad EG-rätten gör? Det var en av
huvudfrågorna vid seminariet Konkurrensrätt och arbetsrätt
som Arbetslivsinstitutets arbetsrättprogram ordnade i maj i samarbete
med Nätverket för europarättsforskning. Frågan är
högaktuell och omstridd inom EU efter EG-domstolens domar i de mål
som sammanfattande brukar kallas Albany (se
EU & arbetsrätt nr 3/99). Det
finns inga direktiv eller förordningar om förhållandet
mellan den nationella konkurrensrätten och EG-rätten, och ingen
gemensam bas i EU-länderna. Därför måste EG-domstolen
utveckla principer, sade professor Jens Fejø från Handelshøjskolen
i Köpenhamn. Inspirationen
till att angripa kollektivavtal med konkurrensrättsargument kommer
framför allt från USA. Det var bland annat där generaladvokaten
Jacobs hämtade argument i sitt förslag till dom i Albany-målet,
som upprörde den fackliga sidan. Men Jacobs är en generaladvokat
med auktoritet. Å andra sidan var domen, där resonemangen skilde
sig från Jacobs på viktiga punkter, ett pleniavgörande,
påpekade Jens Fejø. Men Jacobs
anser också att rättsläget i medlemsländerna
har betydelse för hur man skall tolka
EG-fördragets regler om otillåtna konkurrensbegränsningar
i de här situationerna. Därför har Niklas Bruun vid Arbetslivsinstitutet
tillsammans med andra europeiska forskare studerat nationell rätt
i elva av EUs femton medlemsländer, och kommit fram till att det
i stort sett finns tre regleringstraditioner. En
är den nordiska. Här tillämpas konkurrenslagen överhuvudtaget
inte på överenskommelser mellan arbetsgivare och arbetstagare
om löner eller andra anställningsvillkor. Lösningen baserar
sig på en uttrycklig undantagsregel i konkurrenslagarna och är
i praktiken densamma i Sverige, Finland och Danmark (också Norge)
även om reglerna är litet olika formulerade, sade Bruun. I
den anglo-amerikanska traditionen, som endast representeras av Storbritannien
inom EU, finns inget generellt undantag för kollektivavtal i konkurrensrätten.
Där prövas alltså i varje enskilt fall om ett kollektivavtal
är konkurrensbegränsande på ett otillåtet sätt
eller inte, och man har definierat vissa krav som de måste uppfylla
för att vara tillåtna. De
flesta medlemsländer följer emellertid den kontinental-europeiska
traditionen. I den är förhållandet mellan konkurrensrätt
och arbetsmarknad inte uttryckligen reglerat i lagen. I stället finns
det en konstitutionell rätt till kollektiva förhandlingar och
avtal, och förhållandet till konkurrensrätten avgörs
av hur långt det konstitutionella skyddet sträcker sig. Eftersom
konstitutionen har högre dignitet går den före konkurrensrätten.
Också svensk rätt innehåller på sätt och vis
element från denna regleringstradition i och med att strejkrätten
och rätten till lockout garanteras av grundlagen. De olika
traditionernas skilda sätt att se på arbetsrättsliga
fenomen har också betydelse för tolkningsutfallet. När
exempelvis en organisationsklausul (klausul om closed shop)
behandlas som en konkurrensfråga i en medlemsstat, men som en fri-
och rättighetsfråga i en annan, är det klart att lösningarna
i praktiken kan bli olika. Till skillnad
från generaladvokaten, som byggde sitt förslag på en
kombination av de två sistnämnda traditionerna valde EG-domstolen
i Albany-målet en lösning som starkt påminner om den
nordiska, enligt Niklas Bruun. Docent Nils Wahl, Stockholms universitet,
uppfattade dock domen så att EG-rättens undantag är snävare
än arbetsmarknadsundantaget i den svenska konkurrenslagens
paragraf 2. Frågan
om medlemsländernas egen konkurrensrätt tvärtom får
sätta upp snävare gränser för avtalsfriheten på
arbetsmarknaden fick emellertid inget bestämt svar. Också här
tycks svaret bli olika beroende på om man ser frågan ur konkurrensrättsligt
eller socialpolitiskt perspektiv. Enligt Jens Fejø är det
fullt möjligt för ett medlemsland att ha strängare konkurrensrättsliga
regler. Eftersom de relevanta artiklarna i EG-fördraget är förbudsregler
är det osannolikt att EG-domstolen skulle ingripa mot bestämmelser
som går längre, menade han. Om man i stället ser skyddet
för kollektivavtalen som en socialpolitisk minimireglering på
EG-nivå är det knappast möjligt att ha strängare
nationella konkurrensregler, menade Niklas Bruun. Nu är
detta kanske en fråga som kommer att sysselsätta de akademiska
kretsarna mer än praktikerna, menade advokaten Kiran S Desai från
Rowe & Maw i Bryssel, som undrade om europeiska företag verkligen
i någon större utsträckning kommer att använda konkurrensrätten
för att angripa kollektivavtal. Arbetsgivarna här är ju
mer benägna än de amerikanska att försöka komma överens
med fackföreningarna. Å andra sidan ägs eller styrs allt
fler företag i Europa av amerikaner. Det kan leda till omslag i klimatet.
Kerstin Ahlberg |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |