EU & arbetsrätt 2 2000
Motstridiga avgöranden i AD och Konkurrensverket
Skäl ge fackföreningen partsställning Flera processrättsliga
frågor aktualiseras av Arbetsdomstolens och Konkurrensverkets motstridiga
avgöranden i frågan om ett villkor i ett kollektivavtal mellan
Svenska tidningsutgivareföreningen (TU) och Svenska transportarbetareförbundet
(Transport) har konkurrensbegränsande verkan och därmed är
ogiltigt (se EU &
arbetsrätt nr 1/2000). Kollektivavtalet
förbjuder medlemmarna i TU att anlita självständiga underentreprenörer
för tidningsutbärning. När ett av medlemsföretagen
meddelade att det ändå avsåg att anlita en underentreprenör,
Linjebud, väckte Transport talan och yrkade att AD skulle fastställa
att detta stred mot kollektivavtalet. Arbetsgivarparterna invände
att klausulen stred mot konkurrenslagen och att den därför inte
avtalsrättsligt kunde åberopas av Transport. AD fann
(AD 112/98) att bestämmelsens ordalydelse gav anledning att anta
att den var konkurrensbegränsande, men att det måste undersökas
om den var konkurrensbegränsande på ett märkbart sätt
(jfr paragraf 6 i konkurrenslagen). Detta är, enligt AD, nödvändigt
när bestämmelsens syfte inte alldeles klart är att begränsa
konkurrensen. Domstolen hänvisade till att Konkurrensverket regelmässigt
gör omfattande undersökningar av ifrågasatta bestämmelsers
faktiska marknadseffekter och menade att beviskravet knappast kan ställas
lägre vid en civilrättslig prövning i AD. Eftersom frågan
om avtalets faktiska effekter inte blivit närmare belyst i målet,
fann domstolen att arbetsgivarsidan inte uppfyllt sin bevisbörda.
Följaktligen fastställde AD att det stred mot kollektivavtalet
att anlita Linjebud. Linjebud
i sin tur klagade hos Konkurrensverket. Detta fann (beslut i ärende
555/1996), i likhet med AD, att avtalsvillkoret inte var någon överenskommelse
mellan arbetsgivare och arbetstagare om lön eller annat anställningsvillkor.
Det kunde därför inte anses undantaget från konkurrenslagen
enligt paragraf 2. Vad verket prövade var endast frågan om
det beslut som fattades av TU och dess medlemsföretag, att inta entreprenadförbudet
i avtalet, stod i strid med paragraf 6 i konkurrenslagen. Det bedömde
alltså, formellt sett, inte om avtalet mellan TU och Transport var
konkurrensbegränsande. Konkurrensverket
fann att beslutet vars innehåll även utgör avtalsvillkor
i kollektivavtalet, medförde en begränsning i företagens
frihet att bestämma hur distributionsverksamheten ska bedrivas, att
förbudet inskränker friheten för fem av de största
företagen på marknaden och att det både hindrar etablerade
företag från att konkurrera och etableringen av nya företag.
Därför, menade verket, begränsar beslutet konkurrensen
på marknaden för tidningsdistribution. Beslutet och dess
tillämpning befanns strida mot paragraf 6, och TU såväl
som medlemsföretagen ålades att inte vidare tillämpa beslutet
. Eftersom konkurrensbegränsande avtal är ogiltiga från
ingåendet skulle det aktuella villkoret sakna verkan i kollektivavtalet. Tre frågor
är intressanta att uppmärksamma i anslutning till dessa
avgöranden. För det första kan man fråga sig om konkurrenslagen
är dispositiv i processen vid Arbetsdomstolen och om därför
AD verkligen gjorde rätt när den avgjorde målet med hänvisning
till att arbetsgivarparterna inte fullgjort sin bevisbörda. Mot bakgrund
av att konkurrenslagen föreskriver ett offentligrättsligt förbud
mot att göra privaträttsliga dispositioner (avtal) med ett visst
innehåll, förefaller det märkligt om en part inom ramen
för ett domstolsförfarande skulle kunna göra motsvarande
dispositioner och uppnå en konkurrensbegränsande överenskommelse.
Det skulle tala för att ett avtalsvillkors konkurrensbegränsande
verkan är något som är undandraget parternas dispositioner
och istället ankommer på domstolen att pröva ex officio.
I samma riktning talar det att EG-domstolen i målet Eco Swiss (C-126/97)
framhållit att förbudet mot konkurrensbegränsande avtal
utgör ordre public samt det praktiska skälet att en officialprövning
i AD minskar risken för motstridiga avgöranden och dubbla prövningar.
En annan sak är vilket beviskrav som ska tillämpas. För
det andra kan man fråga sig hur konflikten mellan motstridiga avgöranden
från AD och Konkurrensverket löses. I det aktuella fallet skulle
TU och dess medlemsföretag samtidigt vara förpliktade att inte
tillämpa avtalsklausulen och bryta mot kollektivavtalet om de inte
tilllämpar den. Annars finns på andra rättsområden
exempel på konstruktioner som motverkar motstridiga avgöranden.
Konkurrensverkets beslut och Marknadsdomstolens avgöranden skulle
t ex kunna vara bindande vid efterföljande prövning i AD och
resningsgrund med avseende på redan föreliggande domar som
rör samma fråga. En annan lösning vore att låta
det först träffade avgörandet vara bindande för det
efterföljande. Men i avsaknad av lagreglering och domstolspraxis
får rättsläget förstås som att parterna har
att leva med eventuella motstridiga avgöranden. I det
aktuella målet är frågan särskilt relevant eftersom
en fackförening, såsom icke företag, antagligen saknar
partsställning i förfarandet vid Konkurrensverket och inte kan
överklaga verkets beslut till Marknadsdomstolen. En tredje fråga
är därför om en fackförening kan förvägras
partsställning vid Konkurrensverket när verkets beslut har omedelbar
betydelse för fackföreningens rättsliga position. Inte
minst mot bakgrund av Europakonventionen kan man fråga sig om det
inte finns skäl att tolka konkurrenslagen extensivt i detta avseende.
Vidare kan i anslutning till den andra frågan ovan framhållas
att det förefaller uteslutet att tillmäta Konkurrensverkets
beslut bindande verkan vid en efterföljande prövning i AD om
fackföreningen inte fått uppträda som part vid Konkurrensverket. Torbjörm
Andersson |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |