EU & arbetsrätt 2 2000
Kommissionen klagar på svenska arbetsmiljöregler Sverige
tvingas detaljreglera mera Sverige böjer
sig nu för Europeiska kommissionens kritik och ändrar arbetsmiljölagen.
Det är fjärde gången på kort tid som regeringen
medgett att Sverige inte har genomfört arbetsmiljödirektiv på
ett riktigt sätt. Först
1989 antog EG ett direktiv med ett helhetsperspektiv på arbetsmiljöfrågorna,
direktivet om åtgärder för att främja förbättringar
av arbetstagarnas hälsa och säkerhet i arbetet (89/391).
Det kallas för ramdirektivet och handlar om arbetsgivarnas respektive
arbetstagarnas skyldigheter och om hur arbetsmiljöarbetet skall organiseras
på arbetsplatserna Det kompletteras av så kallade särdirektiv
som rör mer specifika aspekter på arbetsmiljön, t ex arbetsplatsers
utformning och hantering av tunga laster. Innehållsmässigt
motsvarar ramdirektivet ungefär den svenska arbetsmiljölagen,
medan särdirektiven innehåller sådana regler som brukar
finnas i Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter. Det finns också
direktiv som visserligen har ett skyddssyfte, men som från EG-rättslig
synpunkt är inre-marknads-direktiv och har kommit till i första
hand för att underlätta den fria rörligheten för varor.
De rör produkter som kemiska ämnen och maskiner. Det senaste
klagomålet, ett så kallat motiverat yttrande som regeringen
fick från kommissionen i februari, rör Sveriges sätt att
införliva ramdirektivet. Kommissionären Anna Diamantopoulou
räknar upp elva punkter där svensk rätt inte motsvarar
direktivets bestämmelser. Ställer EU strängare krav än
Sverige? Nja,
EUs regler är nog inte strängare, men de är annorlunda,
säger Bo Barrefelt vid Näringsdepartementet. Enligt exempelvis
artikel 10 skall arbetsgivaren se till att arbetstagarrepresentanter med
särskilt ansvar för skyddsfrågor får tillgång
till viss, i artikeln preciserad, information, bland annat olycksfallsrapporter.
Med svenskt synsätt uppfylls artikelns krav med råge av arbetsmiljölagens
(AML) och medbestämmandelagens (MBL) regler om information, som säger
att skyddsombud och fackliga organisationer har rätt att få
ut alla de handlingar och upplysningar som behövs för deras
verksamhet. Men det synsättet accepteras inte av kommissionen. Författningarna
måste specificera vilket slags information arbetstagarnas representanter
har rätt till. Samma kulturkrock uppstår mellan ramdirektivets
preciserade föreskrifter om i vilka frågor arbetsgivaren måste
samråda och ge arbetstagarna möjlighet att medverka och AMLs
och MBLs regler om samarbete respektive förhandlingar, som i och
för sig inrymmer samma krav men som är mer abstrakt formulerade. De här
exemplen och flera andra handlar alltså om skillnader i lagstiftningsteknik. Direktiven
bygger på uppfattningen att den förpliktade skall kunna utläsa
exakt vad han skall göra, och sen är det bra med det. Vår
arbetsmiljölag bygger mer på funktionskrav,vilket
ger ett helt annat utrymme för bedömningar, säger Bo Barrefelt.
Å ena
sidan kan yrkesinspektionen ställa krav på enskilda arbetsgivare
inom en vidare ram, å andra sidan ger lagen också arbetsgivaren
friare händer att utforma sin organisation så länge funktionskraven
uppfylls. Bakom
ett annat av kommissionens klagomål ligger en mer grundläggande
skillnad i synen på det förebyggande arbetet. Direktivets artikel
7.1 föreskriver att arbetsgivaren skall utse minst en arbetstagare
som skall verka för skydd mot och förebyggande av risker. Den
svenska lagen och internkontrollkungörelsen har ingen direkt motsvarighet
till denna artikel utan förutsätter sedan början av 90-talet
att arbetsgivaren bygger in det förebyggande arbetet i sin linjeorganisation,
så att de vanliga cheferna tvingas beakta arbetsmiljöaspekterna
i all verksamhet likaväl som de har ansvar för budget m m. Det
var en konsekvens av erfarenheterna från 1970- och 1980-talen som
visade att det fungerar dåligt med en arbetsmiljöorganisation
som åker sidovagn. Ett tredje
klagomål har sin grund i en dålig översättning.
En allmän princip för det förebyggande arbetet skall, enligt
den officiella översättningen av direktivets artikel 6, vara
att farliga ämnen ersätts med ofarliga eller mindre
farliga, men denna substitutionsprincip finns inte uttryckt i den svenska
lagen, klagar kommissionen. När regeringen försvarade sig med
att den återfinns i lagen om kemiska produkter, påpekade kommissionen
bland annat att substitutionsprincipen i själva verket gäller
allt som är farligt och inte bara kemiska produkter.
Sådär vid sidan av kan man kanske konstatera det pikanta i
att kommissionen anklagar Sverige för fördragsbrott för
att landet inte genomfört substitutionsprincipen, samtidigt som den
i ett pågående mål i EG-domstolen försöker
få Sverige fällt just för att svensk lag kräver att
ett cancerframkallande ämne, trikloretylen, om möjligt ersätts
med något mindre farligt (se
EU & arbetsrätt nr 1/2000). Fast här åberopar
kommissionen inre-marknads-direktiv. De övriga
arbetsmiljödirektiv som Sverige fått bakläxa på
är direktiven om skydd för gravida och nyblivna mammor (92/85),
om arbetsplatser (89/654)
och om manuell hantering av laster (90/269).
När det gäller det förstnämnda har riksdagen redan
beslutat om den obligatoriska moderskapsledighet som krävdes. När
det gäller resten håller näringsdepartementet respektive
arbetarskyddsstyrelsen på att arbeta fram förslag till författningsändringar. Kerstin Ahlberg |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |