EU & arbetsrätt 2 2000
Talerätt
och interventionsrätt för arbetsmarknadens parter Interventionsrätten Samma rätt
tillkommer den som har ett berättigat intresse av utgången
av tvisten. I praktiken har domstolen tillämpat detta begrepp restriktivt. Inom Europafacket
och bland olika medborgarorganisationer, s k non-governmental organisations,
finns en stark opinion för att interventionsrätten borde utvecklas.
Kravet ter sig rimligt mot bakgrund av att utfallet av processerna i EG-domstolen
kan vara både överraskande och omvälvande för olika
intressenter. Det förefaller sålunda inte obefogat att ge talerätt
åt arbetsmarknadens parter eller åt non-governmental organisations
som representerar sådana berättigade intressen som direkt påverkas
av utgången av tvister i domstolen. När
det gäller arbetsmarknadens parter finns särskilda skäl
att tillerkänna dem interventionsrätt. Enligt artikel 139 i
fördraget kan ju parterna verka som lagstiftare inom EU genom att
ingå avtal på gemenskapsnivå. Sådana avtal kan
sedan upphöjas till lag (direktiv) genom rådets försorg.
Då en tolkningstvist uppstår om bestämmelser i ett sådant
avtal, t ex avtalet om deltidsarbete eller anställning på viss
tid, förefaller det rimligt att avtalsparterna har rätt att
yttra sig i domstolen. I själva verket förutsätts detta
i alla de europeiska arbetsmarknadsavtalen, där parterna begär
att kommissionen skall inhämta yttrande från dem. Vad denna
skyldighet innebär i praktiken i samband med en process i EG-domstolen
är dock oklart. Talerätten Kommentar Niklas Bruun |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |