EU & arbetsrätt 4 2000
Socialklausuler
vid offentlig upphandling: Kommissionens
förslag till nya upphandlingsdirektiv kan komma att begränsa
möjligheterna att ta sociala hänsyn vid offentlig upphandling. Det har länge
varit omstritt om en upphandlande enhet kan ställa arbetsmarknads-
och socialpolitiska krav när den avgör vilken av anbudsgivarna
som skall tilldelas ett offentligt kontrakt. Det är framför
allt Beentjes-domen (mål 31/87) som bland andra kommissionen tagit
till intäkt för att sådana hänsyn inte får
vägas in när man utvärderar vilket anbud som är det
ekonomiskt mest fördelaktiga. Däremot skulle det vara tillåtet
med sociala klausuler i form av tillkommande kontraktsvillkor, det vill
säga sådana villkor som en anbudsgivare måste uppfylla
vid själva utförandet av ett offentligt kontrakt. Som EU &
arbetsrätt rapporterat (nr 3/2000)
slog dock EG-domstolen med hänvisning till Beentjes nyligen fast
att de nuvarande upphandlingsdirektiven inte hind-rar en upphandlande
enhet från att som ett tilldelningskriterium ställa upp ett
villkor som är knutet till en lokal åtgärd för att
bekämpa arbetslösheten (mål
C-225/98 kommissionen mot Frankrike). Kommissionen
har konsekvent hävdat att ett tilldelningsvillkor måste
vara direkt kopplat till kontraktsföremålet det vill
säga till de produkter eller tjänster som myndigheten avser
att köpa för att det skall vara tillåtet (se t
ex COM (89) 400 final och KOM(96) 583 slutlig). En samhällsekonomisk
fördel som följer av välfärdspolitiska åtgärder
anser kommissionen inte ha en sådan direkt koppling till kontrakts-föremålet.
I upphandlingsdirektiven kommer emellertid inte något krav på
direkt samband explicit till uttryck. Inte heller har EG-domstolen i sin
praxis uttalat någon sådan princip. I kommissionens förslag
till nya upphandlingsdirektiv (KOM
(2000) 275 slutlig och KOM
(2000) 276 slutlig) har den dock fört in detta krav direkt i
lagtexten. Ett sådant
krav kan få långtgående verkningar för möjligheten
att använda tilldelningsvillkor som rör sociala hänsyn.
Det kan till exempel vara svårt att finna ett direkt samband mellan
upphandlingsföremålet och en sysselsättningsfrämjande
åtgärd, då denna snarare är hänförlig
till samhällsekonomiska vinster än till den produkt eller tjänst
som upphandlingen avser. EG-domstolens
prövning nyligen i mål C-225/98 gällde just ett sådant
sysselsättningspolitiskt villkor som svårligen kan kopplas
direkt till kontraktsföremålet. I målet klargjorde domstolen
dessutom innebörden av Beentjes-fallet, och konstaterade att det
villkor att sysselsätta långtidsarbetslösa som där
ansågs tillåtet hänförde sig till tilldelningen
och inte till utförandet av kontraktet. Att EG-domstolen funnit dessa
villkor förenliga med upphandlingsdirektiven talar för att den
inte anser att det krävs direkt koppling till kontraktsföremålet
och att den därmed avvisar kommissionens linje. Mycket talar också
för att domstolen skulle resonera på motsvarande sätt
beträffande andra typer av sociala tilldelningskriterier, exempelvis
sådana som rör jämställdhet eller grundläggande
rättigheter i arbetslivet. Den här
problematiken gör sig gällande även på miljöområdet.
Också där kan ett direkt samband med kontraktsföremålet
vara svårt att urskilja. Frågan har nyligen aktualiserats
i Sverige i samband med att Statskontoret upphandlade datorer. I förfrågningsunderlaget
angavs att bland annat vissa krav som rörde anbudsgivarens eventuella
miljöpolicy och program för kvalitetssäkring av miljöarbetet
kunde ha betydelse vid valet av leverantör. Kommissionen har i en
förfrågan till Sverige ifrågasatt om kriterierna är
förenliga med upphandlingsdirektiven på den grunden att det
är svårt att fastställa en direkt koppling mellan de krav
som gäller anbudsgivarnas interna organisation och föremålet
för upphandlingarna. Av det svenska svaret framgår att Statskontoret
i ett tidigt skede förklarade att dessa kriterier inte kommer att
beaktas vid värderingen av anbuden. Ärendet illustrerar dock
kommissionens restriktiva förhållningssätt och de hinder
som en tillämpning av sociala tilldelningskriterier kan stöta
på, särskilt om de berörda artiklarna i de föreslagna
upphandlingsdirektiven genomförs. Det återstår
nu att se vad parlamentet och rådet kommer att göra och
om kravet på ett direkt samband kommer att finnas kvar i de slutliga
direktivtexterna. Parlamentet väntas avge ett betänkande runt
månadsskiftet januari/februari 2001. Om direktiven antas i enlighet
med kommissionens förslag i den berörda delen innebär de
ett avsteg från nuvarande rättsläge. EG-domstolens dom
i mål C-225/98 skulle därmed bli överspelad, och möjligheten
att använda upphandling som instrument för att genomföra
olika arbetsmarknads- och socialpolitiska strävanden skulle inskränkas.
De sociala strävandena har genom Amsterdamfördraget väsentligt
lyfts fram i Romfördragets målsättningsstadganden och
EG-domstolen har blivit allt benägnare att ge sociala hänsyn
större vikt i relation till de ekonomiska mål som är knutna
till den inre marknaden. En förändring av rättsläget
i enlighet med kommissionens förslag ter sig mot bakgrund av denna
rättsutveckling både tveksam och ovälkommen. Det skulle
i praktiken innebära att medlemsstaterna tog ställning mot att
beakta sociala hänsyn i upphandlingsförfarandet. Lena Maier |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |