EU & arbetsrätt 1 2001
Hållbar arbetsrätt målet för Arbetslivsinstitutets översyn För
att den arbetsrättsliga lagstiftningen skall fungera måste
den vara hållbar. Den skall med andra ord inte vara beroende av
tillfälliga förändringar av riksdagens sammansättning
eller av konjunktursvängningar och den skall kunna anpassas till
förändringar på arbetsmarknaden. Det är utgångspunkten
för den översyn av arbetsrätten som just nu görs vid
Arbetslivsinstitutet på uppdrag av regeringen. Det var i somras som Arbetslivsinstitutet fick i uppdrag att se över vissa arbetsrättsliga frågor. De områden som enligt regeringen särskilt skall omfattas av översynen är
Översynen
skall ta sin utgångspunkt i de förändringar som skett
på arbetsmarknaden. En utbredd uppfattning är att arbetskraftens
sammansättning förändrats i riktning mot att en allt större
andel har en lösare koppling till företag och myndigheter. Bland
annat har andelen tidsbegränsat anställda och uppdragstagare
ökat på bekostnad av andelen tillsvidareanställda. En
annan utbredd uppfattning är att arbetsorganisationen och därmed
de anställdas arbetsuppgifter har förändrats. Man antar
till exempel att arbetstagare i dag typiskt sett har bredare arbetsuppgifter
och större ansvar än tidigare och att metoderna för övervakning
av hur arbetet bedrivs har förskjutits från detaljstyrning
av varje arbetsmoment till ett större mått av målstyrning. En första
uppgift för oss är därför att beskriva de förändringar
i arbetsliv, samhällsliv och näringsliv som är relevanta
för de ovan utpekade områdena. Centrala frågor i denna
del är vilka förändringar som faktiskt kan iakttas, vilka
drivkrafterna bakom utvecklingen är och vilka effekter utvecklingen
har för enskilda och för arbetsmarknadens funktionssätt.
Mot bakgrund
av denna beskrivning av förändringarna på arbetsmarknaden
skall vi analysera gällande svensk arbetsrätt. Vi kommer att
lägga särskild vikt vid analysen av vilka förändringar
eller förskjutningar som kan iakttas i det rättsliga materialet.
Vår ambition är att inte begränsa analysen till utvecklingen
av lagstiftning och rättspraxis, utan att även så
långt möjligt beakta avtalsutvecklingen. Ett syfte
vid analysen av gällande rätt är, enligt regeringens beslut,
att bedöma om rättsläget uppfyller kraven på trygghet
och inflytande för de anställda inom ramen för en flexibel
arbetsmarknad. Vidare skall vi beakta de små och medelstora företagens
behov. Analysen bör belysa principer för arbetsrättens
framtida utveckling, och i den mån vi anser att en förändring
bör ske genom lag kan vi arbeta fram konkreta lagförlag. Vi uppfattar detta som att vår uppgift är att söka lösningar vilka tillgodoser såväl behovet av trygghet och inflytande för arbetstagarna som intresset av en effektiv och flexibel arbetsmarknad och ett gynnsamt företagsklimat, eller i vart fall utgör en rimlig balans mellan dessa intressen. Det behöver
inte påpekas att det finns vitt skilda uppfattningar om hur viktningen
av dessa intressen bör ske. Enligt vår uppfattning är
det en central uppgift för arbetsrättlig lagstiftning att tjäna
som en stabil grund på vilken arbetslivets utveckling kan bygga.
För att fungera måste den arbetsrättsliga lagstiftningen
vara hållbar. Med detta menar vi en reglering som
Vi ser det följaktligen som centralt att försöka artikulera sådana utgångspunkter för en arbetsrättslig reglering som kan få ett brett stöd och försöka bygga vidare på dem. Frågor som måste diskuteras är exempelvis enligt vilka mekanismer vi skall beakta småföretagens särskilda behov inom arbetsrättsregleringen: Är det
ändamålsenligt att skapa särregler för småföretag
eller bör regleringen vara enhetlig, men såpass flexibel att
småföretagens intressen kan beaktas? Bör vi arbeta med
ett enhetligt arbetstagarbegrepp inom hela arbetsrätten? Bör
den arbetsrättsliga regleringen vara uppbyggd så att den förhåller
sig neutral till olika anställningsformer, men samtidigt garanterar
en rimlig bastrygghet för de anställda oberoende av anställningsform?
Eller bör regleringens målsättning vara att rensa ut och
kringskära anställningsformer som skapar otrygghet för
de anställda? Ännu en fråga är om lagregleringen
på olika sätt kan främja anställningsbarheten hos
löntagarna. Niklas
Bruun
|
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |