EU & arbetsrätt 1 2001
Allan
Larsson tror mer på öppen samordning än på
nya direktiv Jag tror
inte att EU i framtiden kommer att förverkliga sina sociala ambitioner
genom direktiv i samma utsträckning som hittills. Det skulle förvåna
mig om man inte förlitar sig mer på den mer dynamiska form
av samordning som kallas den öppna samordningsmetoden. Spådomen
kommer från Allan Larsson, till i somras generaldirektör för
det av kommissionens generaldirektorat som har ansvar för bland annat
arbetsrätten. Den öppna
samordningsmetoden har vuxit fram efter mönster av medlemsstaternas
samarbete kring sysselsättningen (se
EU & arbetsrätt nr 4/00). Den innebär att medlemsstaterna
har ett organiserat erfarenhetsutbyte där de jämför sig
med varandra och lär av dem som lyckats bäst med att nå
ett överenskommet mål, i stället för att EU antar
direktiv som tvingar staterna att harmonisera sina lagar. Givetvis kan
även den öppna samordningen leda till att enskilda stater bestämmer
sig för att stifta nya lagar. Men drivkrafterna i processen är
politiska, i stället för hot om rättsliga sanktioner från
EUs institutioner. Som politiker
var Allan Larsson under den första halvan av 1990-talet den kanske
främsta inspiratören till det samarbete kring sysselsättningspolitiken
som nu finns reglerat i Romfördraget. Som tjänsteman vid kommissionen
blev han sedan den ytterst ansvarige för att utveckla både
en gemensam strategi och formerna för samordningen av medlemsstaternas
sysselsättningspolitik. Det är alltså inte förvånande
att han är entusiastisk över den öppna samordningsmetoden.
Men när han antar att det är den som blir framtidens melodi,
motiverar han det inte med att frivillig samordning är bättre
än lagstiftning, utan att det helt enkelt inte behövs så
många fler arbetsrättsliga direktiv. Nu
har vi direktiv med regler om skydd av anställdas rättigheter
vid företagsöverlåtelser och vid kollektiva uppsägningar,
om jämställdhet och skydd mot diskriminering på olika
grunder, om föräldraledighet, deltid och visstidsanställningar
och mängder av direktiv om arbetsmiljön. Snart kommer också
regler om arbetstagarinflytande i Europabolag och direktiv med generella
regler om information och samråd. Så tänk efter: Hur
många områden återstår att slå fast minimiregler
för? säger Allan Larsson. Ett område
som fortfarande kan behöva regleras är skyddet för oäkta
egenföretagare/beroende uppdragstagare (self-employed eller economically
dependent workers), medger Allan Larsson. Det stupar kanske å andra
sidan på att det tycks närmast omöjligt att komma överens
om hur den skyddsvärda kretsen skall avgränsas (se t ex EU &
arbetsrätt nr 3/00 sid 4). Så i huvudsak kommer det framtida
lagstiftningsarbetet sannolikt att gå ut på att aktualisera
de direktiv som redan finns, spår han. Som Allan
Larsson ser det betyder det inte alls att EU sänker ambitionerna
på det sociala området. Den öppna samordningen innebär
tvärtom att man sätter upp högre mål. Den har nämligen
en annan funktion än lagstiftning. Med
direktiv slår man enbart fast ett minimiskydd. Den öppna samordningen
innebär däremot att man strävar efter det bästa. Och
när vi nu har lagt ett golv av minimiregler är det dags att
höja ambitionerna. Kerstin Ahlberg
Kommissionens
inställning avgörande Uppfattningen att arbetslivet skulle vara mer eller mindre färdigreglerat på EU-nivå delas kanske inte av alla, särskilt inte på den fackliga sidan. Avgörande för framtiden är Europeiska kommissionens inställning, eftersom det enbart är kommissionen som kan ta ini-tiativ till lagstiftning. Det blir alltså ingen EU-reglering om den inte lägger fram några förslag. I sitt arbetsprogram för 2001 säger kommissionen uttryckligen att den i första hand kommer att använda den öppna samordningsmetoden för att nå unionens mål på det socialpolitiska området. Å andra sidan, står det, kommer den också att lägga fram flera förslag till lagstiftning när det gäller relationerna mellan arbetsmarknadens parter och hälsa och säkerhet i arbetet. KA |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |