EU & arbetsrätt 1 2001
Sverige
måste ändra anställningsskyddslagen Sverige
måste ändra
lagen om anställningsskydd. Den slutsatsen kan man dra av en
dom härom veckan där EG-domstolen tolkade det så kallade
upplysningsdirektivet (91/533). Enligt direktivet
är arbetsgivaren skyldig att skriftligen informera arbetstagaren
om huvudpunkterna i anställningsavtalet (artikel 2.1). Direktivet
innehåller en uppräkning av vilken information som dessa upplysningar
åtminstone skall innehålla. Där sägs bland annat
att arbetsgivaren måste informera om längden på arbetstagarens
normala arbetsdag eller arbetsvecka (artikel 2.2 i). Wolfgang
Lange var anställd som svarvare, men blev uppsagd med hänvisning
till att han vägrat arbeta övertid. Han väckte talan vid
Arbeits-gericht Bremen och yrkade att han skulle få behålla
anställningen, eftersom han inte ansåg sig ha avtalat med arbetsgivaren
om skyldighet att arbeta övertid. Den tyska
domstolen begärde att EG-domstolen skulle meddela förhandsavgörande
avseende flera frågor, varav den första är av särskilt
intresse för Sverige. Frågan var om upplysningsdirektivet innebär
att en arbetsgivare är skyldig att upplysa arbetstagaren om att denna
är skyldig att arbeta övertid. EG-domstolen
noterade att övertidsarbete inte omfattas av artikel 2.2 i, eftersom
denna uttryckligen avser den normala arbetstiden. Det kännetecknande
för övertidsarbete är just att det utförs utanför
och utöver den normala arbetstiden. Domstolen
framhåller emellertid att en plikt att upplysa arbetstagaren om
skyldigheten arbeta övertid kan följa av en annan bestämmelse
i direktivet, artikel 2.1. Där anges att arbetsgivaren är skyldig
att underrätta arbetstagaren om de väsentliga dragen
i anställningsavtalet. Denna skyldighet omfattar enligt domstolen
alla villkor som är av väsentlig karaktär. Uppräkningen
i artikel 2.2 minskar inte räckvidden av denna allmänna skyldighet.
Av bestämmelsens lydelse framgår nämligen att uppräkningen
inte är uttömmande. Arbetstagare skall följaktligen underrättas
om ett villkor som anses som väsentligt i det aktuella anställningsavtalet,
även om sådana typer av villkor inte nämns i uppräkningen
i artikel 2.2. Arbetstagares skyldighet att arbeta övertid är,
enligt domstolen, ett sådant villkor. Att direktivet
skulle uppfattas på detta vis kan inte sägas ha varit helt
självklart. En annan möjlig tolkning var att medlemsstaterna
själva fick bestämma vilka uppgifter, utöver dem som ingår
i uppräkningen, som skulle anses utgöra huvudpunkterna i avtalet.
På detta sätt tycks också den svenska lagstiftaren ha
uppfattat frågan. Enligt paragraf 6 a i lagen om anställningsskydd
skall arbetsgivaren lämna uppgifter i de avseenden som framgår
av en särskild uppräkning. Denna motsvarar (i stort sett) uppräkningen
i direktivets artikel 2.2. Av paragrafen följer emellertid inte någon
allmän skyldighet att upplysa om andra väsentliga punkter i
anställningsavtalet. Jonas
Malmberg
Mål C-350/99, Wolfgang Lange mot Georg Schünemann GmbH, dom den 8 februari 2001
Danmark
har gjort samma misstag Den danska
lagstiftaren tycks ha gjort samma misstag som den svenska när upplysningsdirektivet
genomfördes. Det framgår av Henrik Karl Nielsens lagkommentar
Ansættelsesbeviser. Lagen
om arbetsgivarens skyldighet att underrätta arbetstagaren om villkoren
för anställningsförhållandet innehåller
liksom den svenska lagen om anställningsskydd en uttömmande
uppräkning av vilka upplysningar arbetsgivaren måste lämna.
Och inte heller den danska lagen nämner någon allmän skyldighet
att upplysa om väsentliga villkor, utan återger
i stort sett den lista som finns i direktivets artikel 2.2. Det räcker
inte, enligt domen i Lange-målet som refereras här ovanför. Enligt Nielsen
ifrågasatte man i dansk doktrin redan från början om
direktivet verkligen införlivades på ett korrekt sätt,
och kritikerna tycks nu alltså ha fått rätt. Som traditionen
är på dansk arbetsmarknad har direktivet emellertid på
de flesta områden genomförts genom kollektivavtal. Boken innehåller
en fyllig översikt över dessa avtal, och en principiell diskussion
om möjligheten att genomföra direktiv med kollektivavtal. Kerstin Ahlberg |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |