| 
 EU & arbetsrätt 2 2001  
   Svensk 
        arbetstidslag ifrågasätts Danmark väntar snart avgörande
 Svenska 
        arbetstagare tycks inte fullt ut åtnjuta det skydd för hälsa 
        och säkerhet som arbetstidsdirektivet 
        föreskriver. Det skriver Europeiska kommissionen i ett brev där 
        den ber regeringen klargöra arbetstidsreglernas innebörd.  Frågorna 
        rör bland annat:
 
         Dygnsvilan, 
          där direktivet föreskriver minst 11 timmars sammanhängande 
          vila, men där arbetstidslagens enda preciserade krav är att 
          tiden mellan kl 24 och 5 skall ingå i den nattvila som alla arbetstagare 
          måste få. Regeringen framhåller här Arbetsmiljöverkets 
          allmänna råd som säger att man bör ta hänsyn 
          till sömnbehov när dygnsvilan planeras och att långa 
          arbetspass skall undvikas. Eftersom den ordinarie arbetstiden får 
          vara högst 40 timmar torde kravet på 11 timmars dygnsvila 
          i praktiken tillgodoses i de allra flesta fall. Flertalet av de fall 
          där vilan trots allt blir kortare lär omfattas av de många 
          undantag som direktivet tilllåter, menar regeringen.
 
Veckoarbetstiden 
          tycks, enligt kommissionen, inte vara begränsad till de 48 timmar 
          inklusive övertid som direktivet föreskriver. Arbetstidslagen 
          tillåter ju utöver de ordinarie 40 timmarna 48 timmars jour 
          och lika mycket övertid per fyraveckorsperiod. Regeringen antar 
          att påpekandet främst föranleds av EG-domstolens dom 
          i det så kallade Simap-målet (se 
          EU & arbetsrätt nr 3/00) och lovar att konsekvenserna av 
          domen skall övervägas av den pågående arbetstidsutredningen.
 
 Betald 
          semester skall alla arbetstagare ha varje år, enligt direktivet. 
          Den svenska semesterlagen garanterar emellertid enbart rätt till 
          ledighet första året av en anställning, medan det kan 
          dröja till nästa år innan semesterlönen betalas 
          ut. Obetald semester kan arbetstagaren dessutom avstå från. 
          Kommissionen är också bekymrad över att de som anställs 
          för mindre än tre månader inte alls har rätt till 
          semester. Regeringen svarar att alla arbetstagare får semesterlön 
          eller semesterersättning i proportion till anställningstiden, 
          det är bara det att utbetalningen kan bli förskjuten. Eftersom 
          direktivet inte reglerar själva tidpunkten för utbetalningen 
          och medlemsstaterna har ett visst handlingsutrymme när de utformar 
          reglerna, bör den svenska lösningen vara godtagbar, hävdar 
          regeringen.
 
 Vid nattarbete, 
          begränsar direktivet arbetstiden till åtta timmar per dygn. 
          Kommissionen noterar att den svenska lagen saknar motsvarande begränsning, 
          samtidigt som den tycks ge för stort utrymme för undantag 
          från regeln om nattvila. Denna punkt hastar regeringen förbi. 
          Den framhåller dock att alla kommissionens frågor kommer 
          att övervägas av arbetstidsutredningen.
 Norges regering 
        har sedan i höstas motsvarande brevväxling med Eftas övervakningsmyndighet, 
        ESA, och har bara delvis lyckats övertyga myndigheten om att norsk 
        rätt stämmer överens med direktivet. ESA vidhåller 
        att lagen ger för stort utrymme för avvikelser från reglerna 
        om dygnsvila och veckovila. 
 Den danska 
        regeringen i sin tur väntar att kommissionen mycket snart skall avgöra 
        om den skall godta att bara ett fåtal av direktivets regler har 
        införlivats genom lag och resten genom kollektivavtal, vilket innebär 
        att en hel del danska arbetstagare inte fullt ut åtnjuter 
        det skydd som direktivet syftar till (se 
        EU & arbetsrätt nr 2/99). 
 Kerstin 
        Ahlberg  |