| 
 EU & arbetsrätt 2 2001 
 
 Kommissionen 
        vill sätta fart på parterna  Nu skall 
        en så kallad högnivågrupp tänka ut nya former för 
        samarbete mellan arbetsmarknadens parter. Det är Europeiska kommissionens 
        senaste drag för att få parterna att delta mer aktivt i ansträngningarna 
        att utveckla den europeiska sociala modellen. Fack och arbetsgivare har 
        nämligen inte varit lika entusiastiska som politikerna hoppats för 
        att förhandla om införande av ny teknik, nya arbetsformer, arbetstidsförkortning, 
        livslångt lärande med mera, som ingår i EUs strategi 
        för att slå världsrekord i konkurrenskraft utan att ge 
        avkall på de sociala hänsynen. Högnivågruppen 
        skall ge rekommendationer både om formerna för umgänget 
        mellan parterna och vilka sakfrågor som de skulle kunna samarbeta 
        om. Den skall också överväga den rättsliga regleringen 
        av relationerna på arbetsmarknaden, inklusive nya sätt att 
        genomföra kollektivavtal. Parternas 
        roll beror på vilka mandat de får  Vi 
        får väl se vad det kan ge. Det är mycket svårt för 
        oss att föreslå att de nationella organisationerna skulle jobba 
        på något annat sätt än idag. Vad vi kan ge rekommendationer 
        om är vilken roll parterna kan spela på EU-nivå, och 
        det beror ju bland annat på vilka mandat de kan tänkas få 
        av de nationella organisationerna. Utgångspunkten 
        är, enligt Inger Ohlsson, att det traditionella förhandlingssystemet 
        inte klarar alla typer av frågor som politikerna tycker att parterna 
        borde engagera sig i. Frågan är då på vilka andra 
        sätt de kan hanteras.  Jag 
        själv är mycket intresserad av hur man kan hjälpa parterna 
        att utveckla sina egna metoder, till exempel så att de fackliga 
        organisationerna blir mer aktiva för att utveckla verksamheterna 
        och inte bara reagerar på arbetsgivarnas förslag. Där 
        ligger de svenska facken väl framme, ta till exempel Kommunal, Vårdförbundet 
        eller lärarförbunden som var först med att teckna avtal 
        om skolans utveckling. Det tycker jag är spännande, men det 
        är inte helt okontroversiellt i andra länder. Trepartssamarbete 
        skrivs in i Romfördraget?  Det 
        är möjligt att sådana uppgörelser på nationell 
        nivå kan vara fördelaktiga för båda parter, men 
        hur skulle ett sådant köpslående se ut på europeisk 
        nivå? frågar sig Inger Ohlsson. Ett slags 
        trepartssamarbete efter mönster från medlemsstaternas samarbete 
        i sysselsättningsfrågor förespråkas av gruppens 
        ordförande, den portugisiska politikern Maria João Rodrigues, 
        och den italienske professorn Marco Biagi. Biagi har lagt fram ett detaljerat 
        förslag om hur den öppna samordningsmetoden (se 
        EU & arbetsrätt nr 4/2000) skulle kunna tillämpas på 
        relationerna mellan arbetsmarknadens parter. Enligt förslaget skall 
        ministerrådet efter samråd med parterna varje år anta 
        riktlinjer som arbetsmarknadens parter skall beakta. När året 
        har gått skall arbetsgivare och fackföreningar i medlemsländerna 
        rapportera vad de har gjort för att förverkliga riktlinjerna. 
        En kommitté med representanter för kommissionen, ministerrådet 
        och arbetsgivarorganisationer och fack på EU-nivå skall sedan 
        utvärdera hur de har lyckats nå de mål som riktlinjerna 
        satte upp. För att man skall vara säker på att parterna 
        verkligen gör vad som förväntas bör den här processen 
        skrivas in i Romfördraget, menar Biagi, som redan ser för sig 
        hur Unice, Ceep, Europafacket och den så kallade trojkan* skall 
        enas om detta vid toppmötet i Barcelona i mars 2002. Inger Ohlsson 
        nominerades till högnivågruppen av Europafacket och där 
        finns också ett par arbetsgivarrepresentanter. Men om gruppen skall 
        kunna åstadkomma något nytt gäller det att den inte känner 
        sig bunden av parternas vanliga proklamationer, menar hon.  Om 
        parterna inte börjar spela en mer aktiv roll har vi ett verkligt 
        problem  då kan tillväxten och välfärden äventyras. 
        Därför är det oerhört viktigt att vi lyckas förklara 
        vad de har att vinna på detta. Kerstin 
        Ahlberg 
 *Trojkan består av innevarande ordförandeskap, kommande ordförandeskap och ministerrådets generalsekreterare. | 
| 
 |  |