EU & arbetsrätt 2 2001
ILO-regler
skall bli effektivare Hur kan ILOs
normativa verksamhet förbättras och hur kan reglerna få
större genomslagskraft? Det är frågan i en utredning som
under de kommande två åren skall kartlägga ILOs regelverk
på arbetsmiljöns område. Utredningen
är ett led i en genomgripande översyn av ILOs normsystem som
inleddes 1994. I rapporten Defending Values, Promoting Change
till det årets ILO-konferens föreslog generaldirektören
en översyn mot bakgrund av de omvälvande politiska förändringar
som inträffat sedan 1989 och som globaliseringen av världshandeln
fört med sig. Det omedelbara resultatet var att man markerade den
särställning som ILOs åtta konventioner om de grundläggande
mänskliga rättigheterna har*. ILO inledde en kampanj för
att fler länder skulle ratificera dessa konventioner. Kampanjen har
givit mycket goda resultat till början av april i år
ökade ratifikationerna med ca 35 procent. Parallellt med kampanjen
inleddes det arbete som 1998 ledde fram till att ILOs Förklaring
om grundläggande principer och rättigheter i arbetet antogs. Många
instrument inaktuella Även
ILOs metod för att ta fram förslag till nya normer och diskussionsämnen
för den årliga arbetskonferensen är under omprövning,
då den har uppfattats som alltför tjänstemannastyrd. Förslagen
togs fram av ILOs tekniska avdelningar som förväntades veta
vad som behövdes på deras respektive områden, men det
fördes inga reella diskussioner om det relativa värdet av olika
förslag. Under 1997 1999 inbjöds därför medlemsländerna
och arbetsmarknadens parter att väcka förslag. Det resulterade
i en omfattande portfölj av förslag, men alltför
många var inte tillräckligt utarbetade, hade oklara målsättningar
eller saknade tillräckligt stöd inom ILOs trepartsstruktur.
1999 kom
denna utveckling till en vändpunkt, främst markerad av den nytillträdde
generaldirektörens förslag till en strategisk handlingsplan
för ILO, Decent
Work. Samtidigt lades preliminära resultat av den ovan nämnda
arbetsgruppens arbete fram. Även
övervakningen ses över Under styrelsemötet
i mars 2001 drogs även riktlinjerna upp för det fortsatta översynsarbetet.
Huvudämnet är nu ILOs unika övervakningsmekanism och den
rapporteringsskyldighet som följer när en stat ratificerar någon
av konventionerna. Nu är medlemsländerna skyldiga att rapportera
vartannat år om tillämpningen av de åtta konventionerna
om de grundläggande mänskliga rättigheterna och fyra andra
så kallade prioritetskonventioner, och vart femte år om de
övriga. Det innebär att medlemsländerna årligen utarbetar
mellan 1 800 och 2 500 rapporter, som sedan skall utvärderas av ILOs
expertkommitté. En huvudfråga för det fortsatta arbetet
är om det går att underlätta detta arbete utan att äventyra
effektiviteten i övervakningen. Arbetarskyddet
alltid centralt Catherine
Hansell
*De åtta
konventionerna om grundläggande rättigheter rör föreningsfrihet
och förhandlingsrätt (nr 87 och 98), avskaffande av tvångsarbete
(nr 29 och 105), avskaffande av barnarbete (nr 138 och 182), likalön
(nr 100) samt diskriminering i fråga om anställning och yrkesutövning
(nr 111). ILOs debattsida på nätet har adressen: http://www.ilo.org/public/english/protection/safework/index.htm |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |