| 
 EU & arbetsrätt 2 2001 
 
 ILO-regler 
        skall bli effektivare Hur kan ILOs 
        normativa verksamhet förbättras och hur kan reglerna få 
        större genomslagskraft? Det är frågan i en utredning som 
        under de kommande två åren skall kartlägga ILOs regelverk 
        på arbetsmiljöns område. Utredningen 
        är ett led i en genomgripande översyn av ILOs normsystem som 
        inleddes 1994. I rapporten Defending Values, Promoting Change 
        till det årets ILO-konferens föreslog generaldirektören 
        en översyn mot bakgrund av de omvälvande politiska förändringar 
        som inträffat sedan 1989 och som globaliseringen av världshandeln 
        fört med sig. Det omedelbara resultatet var att man markerade den 
        särställning som ILOs åtta konventioner om de grundläggande 
        mänskliga rättigheterna har*. ILO inledde en kampanj för 
        att fler länder skulle ratificera dessa konventioner. Kampanjen har 
        givit mycket goda resultat  till början av april i år 
        ökade ratifikationerna med ca 35 procent. Parallellt med kampanjen 
        inleddes det arbete som 1998 ledde fram till att ILOs Förklaring 
        om grundläggande principer och rättigheter i arbetet antogs. Många 
        instrument inaktuella Även 
        ILOs metod för att ta fram förslag till nya normer och diskussionsämnen 
        för den årliga arbetskonferensen är under omprövning, 
        då den har uppfattats som alltför tjänstemannastyrd. Förslagen 
        togs fram av ILOs tekniska avdelningar som förväntades veta 
        vad som behövdes på deras respektive områden, men det 
        fördes inga reella diskussioner om det relativa värdet av olika 
        förslag. Under 1997  1999 inbjöds därför medlemsländerna 
        och arbetsmarknadens parter att väcka förslag. Det resulterade 
        i en omfattande portfölj av förslag, men alltför 
        många var inte tillräckligt utarbetade, hade oklara målsättningar 
        eller saknade tillräckligt stöd inom ILOs trepartsstruktur. 
         1999 kom 
        denna utveckling till en vändpunkt, främst markerad av den nytillträdde 
        generaldirektörens förslag till en strategisk handlingsplan 
        för ILO, Decent 
        Work. Samtidigt lades preliminära resultat av den ovan nämnda 
        arbetsgruppens arbete fram. Även 
        övervakningen ses över Under styrelsemötet 
        i mars 2001 drogs även riktlinjerna upp för det fortsatta översynsarbetet. 
        Huvudämnet är nu ILOs unika övervakningsmekanism och den 
        rapporteringsskyldighet som följer när en stat ratificerar någon 
        av konventionerna. Nu är medlemsländerna skyldiga att rapportera 
        vartannat år om tillämpningen av de åtta konventionerna 
        om de grundläggande mänskliga rättigheterna och fyra andra 
        så kallade prioritetskonventioner, och vart femte år om de 
        övriga. Det innebär att medlemsländerna årligen utarbetar 
        mellan 1 800 och 2 500 rapporter, som sedan skall utvärderas av ILOs 
        expertkommitté. En huvudfråga för det fortsatta arbetet 
        är om det går att underlätta detta arbete utan att äventyra 
        effektiviteten i övervakningen. Arbetarskyddet 
        alltid centralt Catherine 
        Hansell 
 *De åtta 
        konventionerna om grundläggande rättigheter rör föreningsfrihet 
        och förhandlingsrätt (nr 87 och 98), avskaffande av tvångsarbete 
        (nr 29 och 105), avskaffande av barnarbete (nr 138 och 182), likalön 
        (nr 100) samt diskriminering i fråga om anställning och yrkesutövning 
        (nr 111). ILOs debattsida på nätet har adressen: http://www.ilo.org/public/english/protection/safework/index.htm | 
| 
 |  |