EU & arbetsrätt 2 2001
Direktivet
om information om samråd: De länder som idag inte har några lagregler om arbetstagares rätt till information och samråd får extra lång tid på sig för att genomföra direktivet. Med den kompromissen är det tänkt att alla medlemsstater skall kunna godta det förslag till direktiv som ministerrådets majoritet enades om den 11 juni. Det är visserligen inte nödvändigt, men rådet strävar efter ett enhälligt beslut om den formella gemensamma ståndpunkt som måste antas innan ärendet går vidare till parlamentet för en andra läsning. Enligt huvudregeln
har medlemsstaterna tre år på sig för att anta regler
om information och samråd för alla företag med minst 50
anställda eller alla driftsenheter med minst 20 anställda. De
länder som omfattas av de särskilda övergångsreglerna,
det vill säga Danmark, Storbritannien och Irland, behöver bara
införa sådana regler för företag med 150 anställda
eller fler inom tre år. Anställda vid företag som är
mindre än så kan få vänta mellan fem och sju år
innan de får laglig rätt till information och samråd. Nu är
det inte troligt att den text som ministrarna enades om passerar parlamentet
utan ändringar. Medan parlamentet har velat stärka arbetstagarnas
rättigheter jämfört med vad kommissionen ursprungligen
föreslog så att direktivet slår fast en reell europeisk
miniminorm, har kompromisserna i ministerrådet gått i motsatt
riktning och syftat till allt större handlingsfrihet för medlemsstaterna.
Några exempel:
Kerstin Ahlberg
Välkommen
på seminarium Onsdag den 5 september 14 16 Direktivet om information och samråd behandlas vid det första seminariet för hösten i arbetsrättsprogrammets öppna seminarieserie. Plats: Arbetslivsinstitutets hörsal, Warfvinges väg 25(T-bana Stadshagen). Medverkande: Departementssekreterare Ulf Åkesson, professor Birgitta Nyström, chefsjuristen Dan Holke och direktör Kent Brorsson. |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |