EU & arbetsrätt 3 2001
Sociala
hänsyn lika beaktansvärda som miljöargument vid offentlig
upphandling Den 4
juli utfärdade Europeiska kommissionen ett meddelande om vilket utrymme
EGs regler ger för att ta hänsyn till skyddet för miljön
i samband med offentlig upphandling. Dokumentet undersöker alla stadier
i ett anbudsförfarande och går igenom hur miljöhänsyn
kan tas i beaktande i vart och ett av dessa. Meddelandet
är intressant ur arbetsrättsligt perspektiv, eftersom en rad
av de argument som anförs till stöd för att det går
att ta miljöhänsyn i samband med offentlig upphandling är
lika giltiga när det gäller sociala överväganden.
När det gäller bedömningen av anbudsgivarnas tekniska kapacitet
diskuterar kommissionen till exempel möjligheten att kräva att
leverantörerna har ett miljöledningssystem. Översatt till
det sociala området kan man föreställa sig möjligheten
att kräva att de bedriver ett systematiskt jämställdhetsarbete.
Men kommissionen tycks inte uppfatta någon av dessa likheter, eftersom
den inte ser något behov av att utfärda ett liknande meddelande
om ämnet offentlig upphandling och sociala hänsyn. Det kanske
mest slående med meddelandet är hur stor betydelse kommissionen
lägger vid det faktum att miljöskyddet har kommit att få
en central position i EGs politik sedan de första upphandlingsdirektiven
antogs. Det är denna förändring, och kravet i Romfördragets
artikel 6 på att miljöskyddskrav skall vara en del av gemenskapens
politik, som har föranlett kommissionen att utfärda detta meddelande.
Givetvis ålägger fördragets artikel 3.2, enligt vilken
gemenskapen i all sin verksamhet skall främja jämställdhet
mellan könen, kommissionen en liknande skyldighet att se över
upphandlingsdirektiven ur könsperspektiv, men inget tyder på
att den har några planer på att göra det. Ännu
värre är att meddelandet innehåller ett uttalande som
tycks direkt fientligt till tanken att använda offentlig upphandling
som ett socialpolitiskt instrument. Kommis-sionen förklarar att direktiven
kan tillåta att man ställer krav på en viss miljövänlig
produktionsprocess, men inte att arbetstagarna kommer från
särskilda grupper (etniska, funktionshindrade, kvinnor). Detta
uttalande, tillsammans med kommissionens tystnad när det gäller
offentlig upphandling och sociala hänsyn, kan verkligen få
en att undra om den är medveten om sin skyldigheter enligt artikel
3.2 i Romfördraget. Lynn Roseberry,
docent
Kommissionens tolkningsmeddelande KOM(2001) 274 slutlig, den 4 juli 2001 |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |