EU & arbetsrätt 3 2001
Hur blir
världen rättvisare? Ett verktyg
för att förbättra arbetsförhållandena i utvecklingsländerna
är OECDs
riktlinjer för multinationella företag. Det instrumentet
vill de fackliga organisationerna i Europa nu börja använda
flitigare. Också kommissionen och medlemsstaternas regeringar framhåller
dem allt oftare. Riktlinjerna
innehåller rekommendationer om hur multinationella företag
med säte i OECDs medlemsländer skall uppträda, inte bara
i förhållande till sina arbetstagare, utan också när
det gäller mänskliga rättigheter i stort, med hänsyn
till miljön, mot konsumenter etc. Det finns flera saker som sammantagna
gör de här riktlinjerna slagkraftigare än andra uppförandekoder. En är innehållet. Riktlinjerna bygger på Internationella arbetsorganisationen ILOs åtta så kallade kärnkonventioner. Det innebär att
Tillämpningsområdet
vidgades Till det
kommer att det finns ett system för att sätta press på
företag som inte följer riktlinjerna. Visserligen är de
inte bindande för företagen. Men medlemsländernas regeringar
är skyldiga att följa upp hur de efterlevs. I varje OECD-land
skall det finnas en så kallad kontaktpunkt, som bland annat skall
försöka lösa tvister kring tillämpningen av riktlinjerna.
I Sverige, Danmark och Norge är kontaktpunkten ett trepartsorgan
med företrädare för regering, arbetsgivare och fackliga
organisationer. I Finland ingår även representanter för
icke-statliga organisationer som Amnesty . Minister
ingrep Det hände
i slutet av 1980-talet då den amerikanska kontaktpunkten överlämnade
ett klagomål från det amerikanska stålarbetareförbundet
till den svenska kontaktpunkten. Andra gånger
behöver det inte gå så långt. Förra året
klagade en fackförening vid ett av Ericssons företag i Malaysia
till Metall och SIF. Den lokala ledningen ville att företaget skulle
klassas som ett elektronikföretag i stället för, som dittills,
som ett företag i elektriska branschen. Det skulle ha inneburit att
de anställda, som haft kollektivavtal i åratal, i fortsättningen
inte skulle få organisera sig fackligt. Enligt malaysisk lag är
det nämligen förbjudet för arbetstagare i elektronikindustrin.
Facken
måste engagera sig Riktlinjerna
gäller förstås även verksamheter inom EU, och kan
användas som komplement till rätts-liga förfaranden för
att sätta press på företag. Sålunda förbereder
den franska kontaktpunkten ett ärende mot den brittiska varuhuskejdan
Marks & Spencer som i mars utan förvarning till sina anställda
meddelade att varuhusen på kontinenten skulle läggas ned. Enligt
riktlinjerna bör företagen varsla arbetstagarnas företrädare
innan sådana beslut fattas och samarbeta med dem för att lindra
de negativa effekterna. Kerstin Ahlberg |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |