EU & arbetsrätt 3 2001
Förbud
mot kvalifikationströskel för rätt till semester Det är
inte tillåtet för en medlemsstat att anta bestämmelser
enligt vilka arbetstagare inte börjar förvärva någon
rätt till semester förrän de varit anställda minst
13 veckor utan avbrott hos samma arbetsgivare. Det har nu EG-domstolen
slagit fast, och följer därmed generaladvokaten (se EU
& arbetsrätt nr 1/01 s. 1). Enligt artikel
7 i arbetstidsdirektivet 93/104/EG skall medlemsstaterna vidta de åtgärder
som behövs för att varje arbetstagare skall få
en årlig betald semester om minst fyra veckor i enlighet
med vad som föreskrivs genom nationell lagstiftning eller praxis.
Denna semester får inte bytas ut mot kontant ersättning, utom
då anställningen upphör. Då
Storbritannien sent omsider implementerade direktivet genom Working Time
Regulations 1998 uppställdes en relativt hög kvalifikationströskel
för rätt till semester. Rättigheter enligt lagen skall
inte uppkomma förrän en arbetstagare har varit anställd
13 veckor i följd. För
många medlemmar av fackförbundet BECTU, som organiserar tekniker
inom bl a TV, teater och underhållningsindustrin, innebar kravet
på 13 veckors anställning en påtaglig nackdel, eftersom
det inom branschen är vanligt med mycket korta visstidsanställningar
hos än den ena, än den andra arbetsgivaren. Det gör att
många inte skulle få vare sig betald semester eller kontant
ersättning i dess ställe. Förbundet väckte talan mot
staten med påstående att regeln stred mot EG-direktivet, och
i målet begärde Queens Bench Division förhandsavgörande. EG-domstolen
har tagit ställning utan tvekan. Redan direktivets text och systematiska
uppbyggnad tyder på att just rätten till årlig betald
semester skall tillkomma varje arbetstagare. För andra arbetstidsregler
i direktivet har, särskilt i artikel 17, uppställts en lång
rad undantag för olika löntagarkategorier eller situationer.
För semester gäller ingenting motsvarande. Det är för
övrigt anmärkningsvärt hur allmänt hållen regleringen
av semester är i direktivet i jämförelse med de detaljrika
föreskrifterna om arbetstid i övrigt. Expertis på komparativ
semesterrätt tycks ha saknats under förarbetena. Den brittiska
regeringen åberopade till sitt försvar att artikel 7 säger
att arbetstagaren skall få semester i enlighet med vad som
föreskrivs genom nationell lagstiftning eller praxis. Direktivklausuler
av den typen innebär att medlemsstaterna har visst spelrum för
val av nationella lösningar då de utfärdar verkställighetsregler,
och av domen framgår också att de har viss frihet att bestämma
enskildheter rörande Får
domen betydelse för svensk semesterrätt? Enligt paragraf 5 i
semesterlagen förutsätts vederlag för tillfälligt
arbete om högst 60 timmar inbegripa semesterersättning, om inte
annat framgår av omständigheterna. Den regeln kan sägas
uppställa en kvalifikationströskel så att man normalt
inte behöver tänka på semesterproblemen vid helt tillfälliga
anställningar. Motiveringen för regeln är i princip samma
som den brittiska regeringen åberopat i BECTU-målet, nämligen
att den administrativa belastning som tilllämpning av semesterregler
innefattar bör undvikas vid tillfällighetsarbeten. Rättsekonomiska
argument av det slaget har EG-domstolen underkänt i domen. Ett mer vittgående
problem som domskälen aktualiserar rör det svenska systemet
med rätt till enbart ledighet och inte rätt till semesterlön
under det första året i en anställning. Domstolen tycks
godta viss variation beträffande villkoren för utövande
av rätten till årlig betald semester, och man kan gissa
att t ex den tyska ordningen (enligt paragraf 4 i Bundesurlaubsgesetz)
med sex månaders väntetid för krav på fulla
semesterförmåner skulle anses godtagbar. Mer tveksamt
är nog om ett helt års väntetid såsom enligt svensk
lag kommer att godtas. Tore Sigeman,
professor emeritus
Mål nr C-173/99, the Queen mot Secretary of State for Trade and Industry ex parte Broadcasting, Entertainment, Cinematographic and Theatre Union, BECTU, dom den 26 juni 2001 |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |