| 
 EU & arbetsrätt 3 2001 
 
 Förbud 
        mot kvalifikationströskel för rätt till semester Det är 
        inte tillåtet för en medlemsstat att anta bestämmelser 
        enligt vilka arbetstagare inte börjar förvärva någon 
        rätt till semester förrän de varit anställda minst 
        13 veckor utan avbrott hos samma arbetsgivare. Det har nu EG-domstolen 
        slagit fast, och följer därmed generaladvokaten (se EU 
        & arbetsrätt nr 1/01 s. 1). Enligt artikel 
        7 i arbetstidsdirektivet 93/104/EG skall medlemsstaterna vidta de åtgärder 
        som behövs för att varje arbetstagare skall få 
        en årlig betald semester om minst fyra veckor i enlighet 
        med vad som föreskrivs genom nationell lagstiftning eller praxis. 
        Denna semester får inte bytas ut mot kontant ersättning, utom 
        då anställningen upphör. Då 
        Storbritannien sent omsider implementerade direktivet genom Working Time 
        Regulations 1998 uppställdes en relativt hög kvalifikationströskel 
        för rätt till semester. Rättigheter enligt lagen skall 
        inte uppkomma förrän en arbetstagare har varit anställd 
        13 veckor i följd. För 
        många medlemmar av fackförbundet BECTU, som organiserar tekniker 
        inom bl a TV, teater och underhållningsindustrin, innebar kravet 
        på 13 veckors anställning en påtaglig nackdel, eftersom 
        det inom branschen är vanligt med mycket korta visstidsanställningar 
        hos än den ena, än den andra arbetsgivaren. Det gör att 
        många inte skulle få vare sig betald semester eller kontant 
        ersättning i dess ställe. Förbundet väckte talan mot 
        staten med påstående att regeln stred mot EG-direktivet, och 
        i målet begärde Queens Bench Division förhandsavgörande. EG-domstolen 
        har tagit ställning utan tvekan. Redan direktivets text och systematiska 
        uppbyggnad tyder på att just rätten till årlig betald 
        semester skall tillkomma varje arbetstagare. För andra arbetstidsregler 
        i direktivet har, särskilt i artikel 17, uppställts en lång 
        rad undantag för olika löntagarkategorier eller situationer. 
        För semester gäller ingenting motsvarande. Det är för 
        övrigt anmärkningsvärt hur allmänt hållen regleringen 
        av semester är i direktivet i jämförelse med de detaljrika 
        föreskrifterna om arbetstid i övrigt. Expertis på komparativ 
        semesterrätt tycks ha saknats under förarbetena. Den brittiska 
        regeringen åberopade till sitt försvar att artikel 7 säger 
        att arbetstagaren skall få semester i enlighet med vad som 
        föreskrivs genom nationell lagstiftning eller praxis. Direktivklausuler 
        av den typen innebär att medlemsstaterna har visst spelrum för 
        val av nationella lösningar då de utfärdar verkställighetsregler, 
        och av domen framgår också att de har viss frihet att bestämma 
        enskildheter rörande  Får 
        domen betydelse för svensk semesterrätt? Enligt paragraf 5 i 
        semesterlagen förutsätts vederlag för tillfälligt 
        arbete om högst 60 timmar inbegripa semesterersättning, om inte 
        annat framgår av omständigheterna. Den regeln kan sägas 
        uppställa en kvalifikationströskel så att man normalt 
        inte behöver tänka på semesterproblemen vid helt tillfälliga 
        anställningar. Motiveringen för regeln är i princip samma 
        som den brittiska regeringen åberopat i BECTU-målet, nämligen 
        att den administrativa belastning som tilllämpning av semesterregler 
        innefattar bör undvikas vid tillfällighetsarbeten. Rättsekonomiska 
        argument av det slaget har EG-domstolen underkänt i domen. Ett mer vittgående 
        problem som domskälen aktualiserar rör det svenska systemet 
        med rätt till enbart ledighet och inte rätt till semesterlön 
        under det första året i en anställning. Domstolen tycks 
        godta viss variation beträffande villkoren för utövande 
        av rätten till årlig betald semester, och man kan gissa 
        att t ex den tyska ordningen (enligt paragraf 4 i Bundesurlaubsgesetz) 
        med sex månaders väntetid för krav på fulla 
        semesterförmåner skulle anses godtagbar. Mer tveksamt 
        är nog om ett helt års väntetid såsom enligt svensk 
        lag kommer att godtas.  Tore Sigeman, 
        professor emeritus 
 Mål nr C-173/99, the Queen mot Secretary of State for Trade and Industry ex parte Broadcasting, Entertainment, Cinematographic and Theatre Union, BECTU, dom den 26 juni 2001 | 
| 
 |  |